Vydařená studie VW: Microbus "Bulli" se bude vyrábět

10.05.2011 09:01

Jedním z největších překvapení autosalonu v Ženevě, byl koncept nové generace modelu Bulli. Připomíná oblíbený Volkswagen Bus z roku 1950. Automobilka jej označila interním kódem T1, jako Transporter 1. Němci ho nazývali Bulli, Američané Microbus. Sliboval jsem minulý týden seznámení s tímto zajímavým autem, pojďme na něj tedy společně mrknout.

Patrně první velkoprostorový automobil, který nabízel to co dnešní vozy MPV má dodnes spoustu fanoušků po celém světě. Automobilka Volkswagen nyní nabízí novou podobu původního kompaktního a praktického vozu. Je prostorný jako v roce 1950, geniální jako obvykle a designově čistý jako ještě nikdy – studie nové generace se opravdu povedla. VW dnes vlastně dokončuje to, co začalo v roce 2001 v podobě studie Microbus. Původní nápad byl dotažen k dokonalosti. V expozici na ženevském autosalonu budil značný zájem novinářů a není divu, Bulli je prostorný a pohledný. Díky nejmodernější technice - pohonu tzv. ZEV (Zero Emission Vehicle) je autem s nulovými emisemi. Studii pohání elektromotor o výkonu 85 kW s točákem 270 Nm. Je napájen z lithium-iontového akumulátoru s maximální kapacitou 40 kWh, což umožňuje dojezd až velmi slušných 300 km. Po připojení akumulátoru k dobíjecí stanici trvá dobití jen necelou hodinu. Nový Volkswagen zrychlí z 0 na 100 km/h za 11.5 s a dosáhne elektronicky omezené rychlosti 140 km/h. Konstruktéři počítají rovněž s úspornými zážehovými a vznětovými jednotkami s přímým vstřikem paliva.


Na vzniku původního T1, a tím i nového konceptu Bulli, má zásluhu nizozemský dovozce vozů VW Ben Pon, jenž si 23. dubna 1947 nakreslil do svého bloku kompaktní mikrobus. Nizozemský podnikatel vlastně jen načrtl nad rozvorem podvozku “Brouka” jednoduchou siluetu zkráceného linkového autobusu a dozadu napsal „M“ jako motor. A to bylo vše. Také současný vůz využitá maximálně obestavěného prostoru a přebírá vlastnosti a prvky původního modelu T1.
 


Nová generace je dlouhá 399 cm, 175 cm široká a 170 cm vysoká. Originální T1 byl o trošku delší a vyšší, zato výrazně užší. Rozvor 262 cm umožňuje dobré využití vnitřního prostoru. Výrazné jsou také rozchody kol, vpředu a vzadu 150 cm. Stejně jako dřívější mikrobusy Samba má i v Ženevě prezentovaná studie dvoubarevné lakování, v tomto případě bílé a červené. Bulli má totiž na rozdíl od Samby, jejíž zadní kola poháněl vzadu uložený motor typu boxer, elektromotor umístěný před přední poháněnou nápravou. Kompaktní poháněcí jednotku tvoří elektromotor s vysokovýkonným pulzním měničem a dalším měničem DC/DC pro 12V elektrickou palubní síť. Design přední části završuje integrovaný nárazník, který má velké kruhové mlhové světlomety. Uprostřed nechybí vstup pro vzduch a černý přední spoiler s liniemi pokračujícími až do bočních prahů. Lemy podběhů kol jsou výrazné a prolisy v plochách dveří nad bočními prahy a světlomety, zasahující až do stran s minimálními spárami – detaily, jenž u T1 nebyly v té době možné řešit. Za prahy jsou v sendvičové podlaze Bulli s hmotností 1.450 kilogramů uloženy Li-Ion akumulátory.


Nad zadním nárazníkem je přes celou šířku vozu velké výklopné víko a pod ním zavazadlový prostor, který má při obsazení šesti sedadel objem slušných 370 litrů. Otáčkoměr je v elektromobilu zbytečný a místo řadicí páky nebo páky voliče je vpravo od volantu otočný spínač pro přepínání mezi jízdou dopředu a dozadu. Zároveň se v tomto ovladači zapíná a vypíná motor. Řidič má k dispozici rychloměr ve tvaru půlkruhu a multifunkční barevný displej. Ten zobrazuje informace navigačního systému, telefonu, palubního počítače a multimediálního systému.

   

Základem variabilního interiéru je stejně jako u T1 rovná podlaha s třímístnou přední lavicí. Větší část přední lavice jde složit. Složením zadních sedadel vzroste objem zavazadlového prostoru na 1.600 litrů. Nový Bulli využívá od svého předka možnost přestavět sedadla na pohodlné lůžko. Z nového kompaktního MPV se tak stane obytný vůz, resp. dokonalé vozidlo pro víkendové výlety. Pro mnohé bude určitě důležitá nejen variabilita sedadel, ale i komfort samotných sedadel. Tedy jsou příjemně vysoko a sedací plochy jsou tvarované s ohledem na maximální pohodlí posádky. Ta má k dispozici nejmodernější informační a zábavní systémy s inovativním ovládáním. Vyjímatelný iPad tvoří ve středové konzole roli multifunkční dotykové obrazovky. Výrobu již Volkswagen potvrdil a zájemců o novinku bude určitě hodně. Ve Švýcarsku se těšil velkému zájmu.

Foto: redakce