VOLVO V40 1.6 T3: Klidná severská síla v akci...

03.09.2012 08:53

V závěru prázdnin dorazila do Česka dlouho očekávaná novinka nižší střední třídy. Prémiový segment přivítal svého dalšího člena. Přímý konkurent Audi A3, BMW řady 1, Mercedesu třídy A nezůstává rozhodně nijak pozadu. Všechny ještě trumfuje airbagem pro chodce a silným základním turbo motorem 1.6 T3 o výkonu 150 koní.

K dispozici jsem pro testování získal zmiňovanou standardní benzínovou jednotku s výbavou Kinetic. Ještě před jízdou následovala celková prohlídka vozu. Zajímal mě prostor na zadních sedadlech i zavazadelník. Ten pojme 335 litrů, po sejmutí dvojitého víka potom naroste na 350 litrů, viz foto. Konečně prostor v kabině můžete posoudit na snímcích.

Řekl bych, že vpředu má řidič i spolujezdec místa opravdu nadmíru. Volvo mě upoutalo přehledným pracovištěm řidiče. Vše je na svých místech a parádně přehledné. Rozhodně netradičně působí ekonoměr (nalevo) a doporučený zařazený stupeň napravo od rychloměru a otáčkoměru. Je to jen o zvyku. Mým záměrem však bylo vyzkoušet pružnost motoru a vlastnosti, jinak spíše komfortně naladěného podvozku.

Přátelé, auto drží stopu opravdu ukázkově a nijak se nenaklání. Přes elektrický posilovač je řízení solidně citlivé. Chce to jen chvilku si zvyknout na to, že se auto při průjezdu zatáček chová opravdu výborně. Pak už jezdíte, jak se říká na jistotu.

Podívejme se na prémiově zpracovanou palubní desku a vychytávky testované výbavy Kinetic. Předně ocenil jsem ovládání a ladění rádia. Středový 5palcový barevný displey nabízí okamžitý přehled stanic v dosahu. Stačí jen zatlačením ladícího kolečka na voalntu potvrdit příjem, prostě paráda. Zvuk je velmi dobrý. Příplatková High Performance Multimedia přidává 8 reproduktorů, případně Dolby Pro Logic II i navigaci. Jen doplním, že Volvo umí česky již několik let. Šikovně je umístěno startovací tlačítko, u horní hrany palubky. Bezpečí posádky zaručují nejen asistenční systémy řidiče, ale také použitá vysokopevnostní ocel při stavbě karosérie.

Překvapila mě poměrně nízká spotřeba benzínové turbo “jednašestky”. Auto se stopadesáti koňmi pod kapotou si vzalo při testování 7.7 litrů Naturalu. S ještě syrovým motorem je to výkon docela příjemný. S lehkou nohou po zajetí se může řidič přiblížit k udávané hodnotě výrobce 5.4 l/100km.

A výtky? Na zadních sedadlech bude osobám s výškou nad 180 centimetrů možná chybět pár centimetrů, ale přiznejme si, kdy cestují v autě čtyři dospělí. Horší je výhled vzad, tento problém má však většina moderních hatchbaků. Vyzdvihnout musím přesné řazení a krátké dráhy manuálního šestikvaltu. Připlatit si můžete šestistupňový automat. Při dvou tisících otáčkách je krásně cítit 240 Nm, jinak motor hezky zabírá odspodu již v 1.600 ot/min. Pochvalu zaslouží pohledný sportovní design, včetně spousty doplňků. Na snímcích vidíme třeba nadstavce prahů, spoiler pátých dveří i zadní difuzor s plochými koncovkami výfuků. Přátelé, bílá Ice White “seveřanovi” náramně sluší! Níže si můžeme porovnat příplatkový difuzor s plochými koncovkami a běžné provedení.

 

Startovací cena 590 tisíc korun pro Volvo V40 Base s dieslovou motorizací 1.6D2 / 115 koní asi potěší šetřivé řidiče. Auto si dle výrobce řekne jen o necelé čtyři litry, přesněji o 3.8 l. Eco verze dokonce jen o 3.6 litru. Mnou testovaná benzínová jednotka 1.6 T3 / 150 koní začíná s výbavou Base na ceně 598 tisíc korun. Není to málo, ovšem na podobné ceně startuje také čerstvý prémiový “kolega” Mercedes Benz třídy A. U Volva V40 lze vybírat celkem z šesti motorizací, z toho dvou benzínových (T3, T4). Diesly nesou označení D2, D2 ECO, D3 a D4. Auto prošlo před pár dny úspěšnými crash testy nezávislé organizace EURO NCAP s plným počtem pěti hvězdiček. Na videu, níže na stránce se můžete podívat na samotný průběh náročných zkoušek. Jirka Hyner

  __________________________________________________________________________________

  Foto: redakce