VOLKSWAGEN GOLF 7 - 1.2 TSI 85 KONÍ: “Das auto” s precizní technikou...

14.12.2012 08:43

Coby motorista jsem začínal před lety s vozy Volkswagen, proto jsem se těšil na novinku s novou technikou, která se začala prodávat během listopadu. Kdo očekával velkou designovou revoluci, ten patrně nezná praktiky značky. Volkswagen nikdy vzhled radikálně nemění a nejprodávanější evropský automobil není výjimkou. Sedmá generace se tedy vzhledově té šesté podobá. Výrazné tvarové odlišnosti ovšem dostaly rozšířené blatníky, výraznější je prolis na dveřích nebo kratší a nižší příď. Masivní C-sloupek typický pro všechny Golfy samozřejmě zůstává. Auto má v porovnání s “šestkou” celkově ostřejší rysy.

Konzervativní design neznamená, že aspirant na Auto roku 2013 v ČR nemá čím oslovit milovníky nejnovějších technologií. Důkazem je nová modulární platforma MQB, jenž si svou premiéru odbyla v Audi A3. Díky ní shodil Golf až 100 kg ze své váhy.

Každá generace Golfu narostla, platí to i o nejnovější sedmičce. Do délky o 56 a celkově měří 4.255 mm. Šírší je o 13 na 1.799 mm, výška má hodnotu 1.452, tedy auto je o 28 mm nižší, přispělo to celkově k lepší aerodynamice a tím nižší spotřebě. Rozvor přibral 59 mm na celkových 2.637 mm. Rozchod kol vpředu získal k dobru 8 na 1.549 mm, vzadu pak 6 na 1.520 mm. Pomohlo to interiéru, který je ještě prostornější a potěší to především cestující na zadních sedadlech. Zavazadelník narostl o 30 litrů a nabízí nyní 380 litrů, což je údaj pro segment nižší střední třídy více než slušný.

Z pohledu jízdních dojmů mám pro vás skvělou zprávu. Malý čtyřválec 1.2 TSI 85 koní oplývá dynamikou a má točák 175 Nm, který máte k dispozici již od 1.550 do 4.100 ot./min. Pokud ovšem pojedete ve čtyřech budete muset motor držet ve vyšších otáčkách. Ale to je jen jeden ze dvou neduhů, který jsem na autě našel. Akcelerace s dvanáctistovkou je mimořádně plynulá a přitom svižná. I na dálnici kolem 130 km/h ochotně zrychluje. Pro “větší” cestovatele doporučuji silnější variantu 1.2 TSI 105 koní, nebo objemově vyšší 1.4 TSI 122 koní. V nabídce pro Golf 7 jsou také velmi úsporné turbodiesly TDI od 66 do 140 kW. Volkswagen nabízí také nekonvenční pohon na CNG u motorizace 1.4 TSI 110 koní.

V rámci ekologického přístupu k životu se VW chlubí tím, jak moc je jejich nový Golf ohleduplný k našemu prostředí. Především spotřeba je podle výrobce zajímavá. Testovaný základní model 1.2 TSI si řekne v průměru 4.9 l/100 km a nejdostupnější turbodiesel 1.6 TDI 90 koní potom o 3.8 l/100 km. A jak jsem na tom byl se spotřebou já? Palubní počítač mi po víkendu ukazoval průměrných 5.7 litru na 100 km. Podívejme se na emise. Motory TSI se dostávají pod hranici 115 g/km CO2. Jednotky TDI vykazují hodnotu 99 g CO2/km. Hvězdou je Golf BlueMotion, jenž emituje pouze 85 g CO2/km v kombinaci s průměrnou spotřebou 3.2 litru nafty na 100 kilometrů.

Co říci závěrem? Auto se pocitově chová velmi předvídavě a podvozek s rezervou tlumí nerovnosti. To, že Golf nemá zadní víceprvkovou nápravu mi nevadilo. Torzní příčky vyladili inženýři s Wolfwsburgu dokonale a záď neuskakovala. Multi-link, tak mají pouze nejsilnější motorizace. Řízení je dostatečně citlivé, je však velká škoda, že německý Volkswagen nevybavil základní 1.2 šestistupňovým manuálem. Šestku jsem tam prostě pořád hledal. Ta je jinak až u silnější verze 105 koní. V nabídce jsou vedle manuální rovněž dvojspojkové převodovky DSG. Dvě vychytávky k dobru. Středová část palubky je mírně natočena k řidiči a při položení lokte na středovou opěrku máte dlaň přímo na hlavici šaltrpáky. To přeci znám (z vozů BMW), tedy i německý inženýr umí opisovat.

Pokud máte rádi benzinové motory pro jejich kultivovanost a bohaté pásmo otáček, budete asi 1.2 TSI milovat. Ovšem přeplňovaný motor je za studena citlivý na zbytečné vytáčení a po dojezdu si potřebuje vydechnout, třeba chvilku na volnoběh. Důležité je rovněž dodržovat servisní intervaly. Výhodou Golfu sedmé generace je nadčasový design, inovativní technika, prostorný interiér a poměrně nízká spotřeba, nevýhodou potom vysoké riziko krádeže.

Základní Golf Trendline 1.2 TSI 85 koní včetně 7 airbagů, stabilizace ESC, ABS, EBV, MSR, ASR, elektronické uzávěrky diferenciálu, multikolizní brzdy, funkce Autohold, kontroly tlaku v pneumatikách, systému rozpoznání únavy řidiče, elektrických oken vpředu i vzadu, vyhřívaných a el. ovládaných vnějších zrcátek i klimatizace Climatronic pořídíte již od 339. 900 korun. A to je cena hodně zajímavá. Testovaný vůz na snímcích je ve vyšší výbavě Comfortline za 374.900 korun. Ocenit musím bohaté příplatkové příslušenství.

 ___________________________________________________________________________________

 Foto: redakce