V Česku rostou prodeje automobilů: Hity jsou Focus, Thalia, Yeti, Duster a ASX...

05.05.2011 23:34

Prodej nových osobních aut v Česku stoupl od ledna do dubna o 4 % na 56 646 vozů. V samotném dubnu ovšem odbyt klesl o přiblížně čtyři procenta. Škoda sice stále vládne prodejním tabulkám, její tržní podíl ale dlouhodobě klesá. Na českém trhu se naopak zvyšuje zájem o vozy kategorie SUV, za které patrně můžou výhodnější ceny a levná Dacia Duster. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů.

Nejprodávanější jsou tradičně domácí vozy Škoda. Vede Octavia s prodanými 7.732 vozy, následuje Fabia s 4.996 auty a Superb, jenž si koupilo 173 zájemců. Tržní podíl domácí automobilky ale nadále klesá, za celé čtvrtletí spadl o 4 % na 29.9 procenta.

 

 

Na dalších místech skončily  Ford Focus se 1.729 prodanými auty a Renault Thalia s prodejem 1.689 vozů. Podíl firemních automobilů byl téměř 56 procent. Focus ovládl prodeje nižší střední třídy, což je pravděpodobně způsobeno dočasným souběhem modelu druhé a třetí generace v momentální nabídce.

 

 

Vzhůru během prvního čtvrtletí šly i prodeje vozů z kategorie menších a levnějších SUV. Kromě Škody Yeti se úspěšně prodávala i Dacia Duster nebo sesterská dvojice modelů Hyundai ix35 a Kia Sportage. Na všechny tyto vozy jsou navíc relativně dlouhé čekací doby, což se projeví patrně ve statistikách registrací během následující měsíce. Zvýšený zájem o SUV dokazují i prodeje Mitsubishi, model ASX zvedl čtvrtletní registrace automobilky o plných 60 procent!

 

 

Registrace lehkých užitkových automobilů posílily o 8.6 procenta na 3.678 vozů. Prodej nákladních automobilů stoupl díky oživení hospodářství o 68 procent na 2.284 vozů. Odbyt nových autobusů se zvedl o třetinu.

 

Společnost Hyundai Motor Czech, která do Česka dováží vozy této korejské značky, v úterý upozornila na fakt, že část aut vykazovaných jako prodaná v ČR, jejich prodejci obratem vyvezou do zahraničí. Firma kvůli tomuto údajnému zkreslování statistik  vystoupila z SDA a uvažuje o založení vlastního sdružení.

 

Podle tajemníka SDA Pavla Tunkla se prodej aut v Česku, stejně jako v jiných zemích, vykazuje na základě prvního zápisu v registru vozidel. To plně nenahrazuje prodejní statistiky, protože v EU platí volný pohyb zboží a takzvaná bloková výjimka umožňuje i prodej aut do zahraničí. Auto zaregistrované v ČR a vyvezené, by se ale již nemělo objevit v prodejní statistice jiného státu. Podle dovozců aut odráží vývoz nových aut od tuzemských prodejců jednak cenovou hladinu v Česku a okolních zemích, ale i poptávku v zahraničí po konkrétních modelech. Zároveň někteří z nich poukázali na to, že právě Hyundai v únoru reexportoval čtyři pětiny prodaných užitkových vozů.