TOYOTA RAV4 2.2D-4D 4x4: Je čtvrtá generace důvodem k oslavě 20 let modelu..?

09.11.2014 15:33

Hned z počátku musím přiznat, že auta kategorie SUV nemusím a spíše vyznávám přirozenou eleganci karioserií typu sedan nebo coupé, ale sám jsem byl na evoluční generaci populární "Ravky" zvědav.

 

 

Ostré rysy a robustnost jsou vstupními rysy "japonského držáku," jak je často označován. Po usednutí do kabiny jsem si hned všiml mimořádně kvalitních materiálů, včetně kůží potažené palubní desky i volantu. Interiér připomíná prémiové vozy a působí opravdu honosně.

 

 

Pracoviště řidiče je přehledné a vše na svých místech. Konečně u modelu RAV4, zakladatele třídy SUV se to dá očekávat. V roce 1994 způsobila Toyota RAV4 na silnicích hotovou revoluci, ale vraťme se do interiéru. Při pohledu kolem sebe je dostatek místa všude, kam se podívám. Cestující vzadu mají prostoru na rozdávání, což dokládá snímek níže.

 

 

Zvuk audia je solidní a na dotykovém displeji jsem si vše krásně doladil. Toyota přesto nabízí i další vychytávku v podobě prémiového soundu renomované společnosti JBL. A ještě podotýkám, že "Ravka" komunikuje česky. Malinko jsem se trápil s palubním počítačem při nastavení jednotlivých jízd a výsledné spotřebě vozu. Hm, to chce si s tím trošku pohrát, nebo si přečíst návod.

 

 

Zmínit musím variablitu zadních sedadel, pár pohyby vytvoříte abslutně rovnou plochu s objemem téměř stěhovacího vozu. Běžná kapacita zavazadelníku činí 547 litrů. Pod dnem kufru jsem našel rezervu, díky za to. S defektem a lepící sadou s kompresorem bych nerad někde uvízl. Víko pátých dveří se ovládá elektricky.

 

 

A teď něco k jízdě a ovladatelnosti vozu. Testovaná Toyota disponovala pohonem všech kol (AWD), a na silnici se chovala velmi jistě. Podvozek filtruje všechny nerovnosti a při průjezdu ostrých zatáček se nenaklání, což bych vcelku pro vyšší stavbu auta očekával. Chválím v tomto případě i výborná sedadla s bočním držením těla, jsou dokonalá.

 

 

Šestistupňová manuální převodovka pracuje hladce a je dobře odladěna s měkkou spojkou (nabízen je rovněž automatizovaný MultidriveS). V minulosti byla "Ravka" označována jako auto spíše pro ženy, ale teď na to rozhodně pánové zapomeňme. Jízda mě bavila a vykrajování zatáček s podřazováním bylo opravdovou pohodičkou. Mimochodem víte, že od loňkého roku spolupracuje japonský výrobce s BMW?

 

 

Během víkendového testování jsem zvolil dva okruhy. Ten první vedl do Beskyd na můj tradiční úsek, kde bez milosti auto trápím v pořádných zatáčkách. Po návratu do města jsem se vydal směrem na Kravaře a Opavu. Konečně, fotky jsou pořízeny kousek od zámku v Dolním Benešově. A koukněte na palubní počítač, údaj je jasný, jezdil jsem v kombinovaném provozu za 4.5 litru nafty (výrobce uvádí 5.6l).

 

 

Musím se zastavit u karoserie, protože si to Toyota zaslouží. Současné ostřejší a sportovní rysy ESUVéčku prostě sluší. S 18palcovými příplatkovými koly akčního velkého paketu DESIGN potom obzvlášť. Za 40 tisíc přidává vedle alu kol, xenony, bezklíčový přístup i bezpečností systémy včetně navigace s mapami celé Evropy. Testovaný vůz, tak jak jej vidíme na snímcích je ve výbavě Active a stojí necelých 730 tisíc. S pohonem pouze přední nápravy (FWD) a dvoulitrovým dieslem pořídíte RAV4 Active již za 659.900 korun. Nižší stupeň Power 2.0D-4D startuje na částce 619.900 korun.

 

 

Letošní oslava dvacetin modelu RAV4 je rozhodně na místě. Čtvrtá a nejnovější generace Toyoty nabídne novému uživateli nejen vysokou kvalitu a spolehlivost, ale i pocit bytelného vozu za rozumné peníze s nejnovějšími technologiemi a úsporným provozem. Ravka zůstává i nadále měřítkem třídy SUV, tady se při výrobě nikde nešetřilo. Na cestu po staré cestě do Frýdku zapomeňte. Jirka Hyner