TOYOTA AURIS HYBRID TS: Prostorné a komfortní kombi dokáže jezdit za 3 litry...

28.07.2014 08:27

Po pozitivních zkušenostech se dvěmi generacemi Toyoty Prius jsem usedal do vozu s očekáváním, zda se japonské automobilce podařilo spojit s evolučním Aurisem kombi hybridní technologii. Už během prvních snímků auta a tiskových zprávách bylo jasné, že si Toyota na novince dala záležet.

Design...

Dynamický design s notnou dávkou elegance se líbíl nejen okolí, dokonce tak, že každý druhý muž se za Aurisem otočil. Mé seznamovací pocity s autem byly více než příznivé. Výborná sedadla s bočním vedením, dobře padnoucí volant do rukou, přehledná palubní deska s intuitivním ovládáním a kvalitní materiály, které budete v nižší střední třídě těžko hledat.

Panoramatická střecha SkyWiew, aneb "s nebem nad hlavou" dodává kabině další rozměr a pocit volnosti. Elektrickou roletou si ji můžete v parných letních dnech klidně zavřít.

Fotografování...

O místě pro snímky testovacího vozu jsem měl tentokráte jasno, kombi označené Sports Touring skvěle doplňovalo okolí velkého skokanského můstku s umělou hmotou ve Frenštátě, kde byl doma náš olympijský vítěz, legendární skokan na lyžích Jiří Raška.

Technika...

Výborně čitelné informační přístroje doplňuje 6.1" dotyková obrazovka, bezklíčový přístup a startování vozu. O pohon se stará benzínová jednotka 1.8 VVT-i s točivým momntem 142 Nm, elektromotor má 207 Nm. Celkově disponuje soustava výkonem 136 koní.

Jízda a prostornost...

Podvozek je naladěn na komfortní jízdu a skvěle "žehlí" veškeré nedokonalosti silnic, výborně si dovede poradit s příčnými nerovnostmi. Zavazadelník patrně uspokojí naši chatařskou a cestovatelskou náturu, má 530 litrů po kryt a 672 litrů po střechu. Líbilo se mi dvojité dno, to oceníte třeba při cestě na dovolenou nebo z nákupního centra. Kabina je prostorná a vzdušná.

Spotřeba...

Palubní počítač mi během sobotního odpoledne ukazoval kombinovanou spotřebu 3 litry Naturalu. Ať už se díváte na ekologii, nebo peněřenku, tohle auto zvládá v EV režimu také jízdu jen na elektřinu. Tu si samo rekuperuje, například při provozu z kopce nebo při využití brzd. Do rychlosti 50 km/h můžete za použití baterií ujet až 2 kilometry. Ve městě je prostě Auris Hybrid jako doma.

Výkon...

Zmiňovaných 136 koní umí auto pěkně rozjet, stačí přepnout do sportovního režimu. Po víkendu jsem se dostal na celkovou spotřebu 5.3 litru. Na jízdu po dálnici nedošlo, vesměs jsem jezdil v městském provozu s občasným úsekem pro jízdu rychlostí 90 km v hodině. Převodovka e-CVT pracuje tiše a zvukově se ozve jen při prudkém podřazení během svižného předjíždění nebo ostré jízdě do kopce.

Co peněženka..?

Ekologicky smýšlející motoristé neodolají hybridnímu pohonu s rozjezdy a krátkými úseky jen na elektriku. V "globále" můžete jezdit velmi úsporně s autem za rozumné peníze, protože Auris Hybrid Touring Sports ve výbavě Active pořídíte za 524.900 korun. Testovaný vůz v provedení Style stojí 579.900 korun. Příplatková střecha SkyWiew vychází na dalších 16 tisíc korun. Podnikatelé nebo OSVČ ušetří při alternativním pohonu každý rok silniční daň a odečtou si DPH.

Hodnocení...

Ptáte se na mé pocity? Jednoznačně si Auris zaslouží pochvalu za odhlučnění kabiny, použité technologie, materiály i zpracování, a to nejen za kůži na palubní desce. Ocenil jsem praktickou parkovací kameru. Toyota se může směle rovnat s prémiovými vozy BMW nebo Mercedes.

Možná vám bude chybět rezerva, auto má v základu jen sadu na opravu pneumatik, ale jinak jsem nenašel u japonské novinky žádné nedostatky. Pro vypovídá rovněž špičková kvalita a tradiční spolehlivost automobilů ceněná v mnoha motoristických anketách v Německu, Británii i USA.

Toyota Auris Hybrid Touring Sports je hodna sportovních výsledků našeho legendárního Jiřího Rašky, navíc za rozumné peníze. Jirka Hyner

 _______________________________________________________________________________

 Foto: J.H.