TEST letních pneumatik 2019: Osobní 185/65 R15 a dodávkové 215/65 R16C..!

20.02.2019 12:52

Období přezouvání na letní pneumatiky se pomalu blíží. Včera navíc přišlo do redakce hodnocení spotřebitelského časopisu dTest. Ten se ve spolupráci s německým autoklubem ADAC rozhodl vyzkoušet letní gumy o rozměrech 185/65 R15 a vůbec poprvé také dodávkové gumy 215/65 R16C.

Pojďme se podívat na aktuální porovnání. U "patnáctek" byly výsledky bez negativních překvapení, zato dodávkové pneumatiky dopadly velmi špatně. Všechny vykazovaly větší či menší nedostatky, vesměs na mokré silnici. Polovina testovaných pneu propadla. Příčinou byla především špatná ovladatelnost a dlouhá brzdná dráha. Relativně na nejlepší hodnocení dosáhla Apollo Altrust. Na suchu se chovala dobře, ovšem na mokré vozovce posbírala jen průměrné známky.

Kvalitní letní pneumatika má dobrou přilnavost a současně dokáže díky správně řešenému vzorku optimálně odvádět vodu. Směs musí být dostatečně tvrdá, aby se pneumatika rychle nesjížděla, tvrdost gumy by ale neměla zhoršovat přilnavost. Při vývoji šestnáctipalcových pneumatik pro Transporter, Transit nebo Berlingo se vše podřizuje odolnosti a výdrži. To způsobuje, že v jízdních vlastnostech mohou jen těžko konkurovat běžným pneu pro osobní automobily. Moderní dodávky navíc mohou mít motory s vysokými výkony, což může na mokré vozovce představovat problém.

Motoristé, celkově největšími propadáky testu byly gumy Hankook Vantra LT a Kleber Transpro. Jejich výkony na mokru byly tak špatné, že v konečném hodnocení nezískaly ani jeden procentní bod.

Dodávkové pneumatiky na druhou stranu potěšily slušnou odolností. Průměrně vydržely zhruba 50 tisíc kilometrů, což odpovídá těm nejlepším pneu pro osobní vozy. Nejdéle dopadly pneu Sava Trenta 2, vyměnit potřebovaly až po 81 tisících. Nejdříve byly "na odpis" pneu Nokian cLine, a to už po cca 31.000 km.

Zkoušky běžných rozměrů 185/65 R15 proběhly bez větších překvapení. Nejpovedenější pneumatikou této kategorie je Bridgestone Turanza T005, která nabízí výborné jízdní vlastnosti zejména na suchu. Jedinou drobnou vadou na kráse je její vyšší vnější hlučnost. Doporučit lze i Vredestein Sportrac 5. Třetí místo mezi "patnáctkami" připadlo celoroční pneu Michelin Crossclimate+, o níž výrobce tvrdí, že na suchu umí brzdit jako letní guma. Výsledky testu to potvrdily jen částečně. Na suchu dostal Michelin uspokojivou známku. Zato na mokru patřil k nejlepším. Při testech se měřila rovněž délka brzdné dráhy.

Dodám, že zákon nám ukládá povinnost mít obuté zimní pneumatiky v období 1. listopadu do 31. března, pokud se na silnici nachází souvislá vrstva sněhu, led, námraza nebo by se podle předpovědi počasí mohla vyskytovat. Jirka Hyner

_______________________________________________________________________

 Zdroj a foto: dTest a ADAC