TESLA ROADSTER SPORT: elektrické super auto...
Americká automobilka Tesla z Kalifornie vyrábí již delší dobu plně elektrický sportovní roadster na platformě Lotusu Elis. Jeho historie spadá do roku 2005, kdy představení vyvolalo obrovský zájem motoristických novinářů. V úterý jsem se s tímto vozem krátce svezl a mohl tak ocenit jeho skvělé jízdní vlastnosti. Už při usednutí za volant si člověk uvědomí, že vlastně sedí pár centimetrů nad silnicí. Auto má vlastnosti motokáry, tedy máte pocit, jako by jste jeli v kolejích. Citlivé řízení reaguje okamžitě na každý sebemenší pohyb volantu. Když vám nehraje autorádio, kolem se rozprostírá absolutní ticho. Pozor si musíte dávat na lidi při parkování nebo u přechodů, pokud jsou otočeni zády k vám, nic neslyší a tak nereagují. Zrychlení z 0 na 97 za 3.7 s je úžasné. Maximálku 200 km v hodině (zde zasahuje omezovač) jsem ale nevyzkoušel, nebyl na ni při testovací jízdě v brněnských ulicich prostor a vídeňský dealer značky, by k tomu asi ani nesvolil. Motor o výkonu 288 k / 400 Nm je uložen vzadu, a jak se na pořádný sporťák sluší pohání zadní kola. Baterie jsou uloženy nad samotnou výkonovou jednotkou. Výrobce udává dojezd cca 300 - 340 kilometrů, podle stylu a rychlosti jízdy. Ve světě se Teslou chlubí přes 2.500 šťastných majitelů.
Auto testoval před třemi lety Jeremy Clarkson a během pořadu Top Gear představil Roadster svým typickým stylem. Ocenil lepší jízdní vlastnosti a zrychlení, než základ, jenž tvoří Lotus Elis, ale baterie auta se mu vybila již po 90 km. Druhému zkoušenému vozu se přehřál motor a ztrácel na výkonu. Tesla Motors s tímto výsledkem nesouhlasí. Nejprve se chtěla s BBC dohodnout, ovšem pokusy byly ze strany televize ignorovány, a tak nyní požaduje stažení epizody z vysílání a nápravu, tedy natočení nového testu. Vše bude mít patrně dohru u soudu. Ať už dopadne jejich spor jakkoliv, já jsem si krátkou jízdu Roadsterem Sport opravdu užil. Jirka Hyner
Foto: redakce