Subaru Trezia 1.4D 2WD: První český test...

02.09.2011 08:48

Celá čtvrtina vozů značky Subaru se prodá ve Švýcarsku, a proto se nelze divit, že jarní autosalon v Ženevě je pro japonskou automobilku důležitým teritoriem. Letos zde představila svůj první rodinný městský vůz Trezia s pohonem přední nápravy, jenž byl vyvinut společně s konkurenční značkou Toyota. Obě společnosti zde využily své zkušenosti a promítly je do bezpečnosti posádky, vytříbené techniky a velmi dobrých jízdních vlastností, ale k těm se ještě dostaneme.

Na první pohled působí Trezia sympaticky především díky dynamické přídi vozu. Koukám, uvnitř je dostatek místa. Odemykám auto dálkovým centrálem a po usednutí si nastavuji volant, lze jej seřídit v obou osách a seznamuji se vcelku s intuitivním ovládáním všech důležitých prvků včetně klimatizace. Auto působí uvnitř prostorněji, než by si člověk na pohled myslel. Nechybí zde praktické odkládací plochy, jak před spolujezdcem, tak ve dveřích. Škoda, že provedení 1.4 D, jenž jsem dostal k testování nemá ve standardu loketní opěrku. Při ceně 429 tisíc korun bych to očekával. Koukám na přehledný displey palubního počítače, venku panuje letní pohoda a teploměr ukazuje 21 stupňů, tedy startuji.

Jedna, dvě, tři....hm, diesel si pěkně vrní a než se nadám, mám tam devadesátku. To už řadím za čtyři a za pět. Malinko ubírám plynu a koukám - šipka mě upozorňuje, že bych měl podřadit...ano, ano, vím. Pro začátečníka docela příjemná pomůcka. Vznětová jednotka má 90 koní a točák 205 Nm začíná výrazně zabírat již při 1.800 otáčkách. Poklidného řidiče asi překvapí rychlým záběrem a chutí po rychlosti. A jé, to je pes...pozor! Kotoučové brzdy na obou nápravách mají příjemný nástup, nejsou záludné.

První malé MPV v historii Subaru se nemusí stydět ani za celkem přesné řízení, téměř jako v Impreze. Na druhou stranu si musíme uvědomit, že auto je stavěno především pro rodinu a pohodlné cestování. Docela mě překvapil příjemně vyladěný a stabilní podvozek. Tlumí výborně i příčné nerovnosti a nepřenáší rázy do řízení a kabiny. I přes vyšší stavbu karoserie jsou při ostřejším průjezdu zatáček náklony vozu minimální. K sedadlů nemám žádnou výhradu, nezaznamenal jsem nic, co by mi vadilo. Cestující vzadu, ale rozhodně ocení rovnou podlahu bez středového tunelu.

Zavazadelník je prostorný a má dvě dna. Pod prvním o objemu 363 l je další, a to se jeho objem zvětší na 429 l. Pod druhým dnem je místo rezervy lepící sada s kompresorem a další prostor pro uložení drobných předmětů. Tak to mě baví...!

Subaru na českém trhu nabízí celkem tři specifikace. Ta první je vybavena benzínovým motorem 1.3i / 99 koní za 384 tisíc korun. Dále mnou testovaná motorizace 1.4D  za 429 tisíc korun a v nabídce je také ta s převodovkou MULTIMODE MMT a pádly pod volantem. Subaru si tohle provedení cení na 479. 000,- Kč.

Standardní výbava zahrnuje manuální klimatizaci, přední + boční + hlavové airbagy a kolenní airbag řidiče, stabilizační systém VDC, brzdový asistent, 4 kanálové ABS, rádio s CD a 4 reproduktory, AUX a USB vstupy, palubní počítač, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zrcátka, rozmrazovač předního skla i př. bočních oken, atd. Zaujala mě připlatková prosklená střecha nebo zadní couvací kamera. Ale můžete si pořídit i bezklíčový přístup se startovacím tlačítkem, parkovací senzory, vyhřívaná přední sedadla, osvětlení prostoru podlahy či automatickou klimatizaci.

Závěrem musím říci, že Subaru Trezia mne překvapila velkým vnitřním prostorem, stabilním podvozkem, přesným manuálním šestikvaltem i velmi temperamentní jednotkou 1.4D, která si během mého testování řekla v průměru o 5.7 l nafty na sto kilometrů. A ještě jedno malé upozornění, díky jarnímu zemětřesení je momentálně v Česku nabídka Trezie omezená a pokud se vám auto zamlouvá, budete si muset vybrat pouze z modelů, které jsou mezi našimi dealery a mají téměř cenu „zlata.“ Další vozy japonské automobilky se do Česka dostanou až patrně na přelomu letošního roku. Inu větru, dešti a slunci neporučíš...Jirka Hyner

Foto: redakce