ŠKODA RAPID SPACEBACK 1.2 TSI 63 kW: Jízda s nebem nad hlavou...

13.11.2013 13:45

Po téměř roce působení Rapidu liftback na trhu uvedla naše automobilka v nižší střední třídě svůj historicky první kompaktní hatchback. Nutno říci, že má pěkně nášlápnuto k úspěchu, ale pojďme se na novinkový „hatch“ podívat trochu blíže.

 

 

Spaceback StylePlus vypadá opravdu elegentně. Prosleklená panoramatická střecha s protažením až na páté dveře je parádní. Sportovní design umocňují 17“ palcová hliníková kola Ray. Při pohledu do kabiny jsem ocenil, že výrobce zapracoval na designu palubní desky. Je zde vidět chromované doplňky i lištu v imitaci hliníku, v případě testovaného auta, tedy pěkný povrch v imitaci klavírového laku. Přiznám se, že to byly právě ony drobné vady na kráse, jenž mi u loňského liftbacku Rapid vadily.

 

 

Prostornost kabiny je díky slušnému rozvoru 2.602 mm opravdu velká. Cestující na zadních sedadlech mají pro kolena nadbytek místa a díky panoramatické střeše doslova nebe nad hlavou. Pokud bude sluníčka v letních měsících hodně, můžete si výhled zastínit roletkou.

 

 

Zavazadelník disponuje 415 litry a bude asi pro běžné rodinné cestování dostatečný. Jen má vyšší nakládovou hranu. Páté dveře se zvedají dostatečně vysoko, tedy poranění hlavy patrně nehrozí. Při zavírání oceníte plastovou pásku uvnitř na pravé straně dveří, kterou zlehka zatáhnete, proto zašpinění za špatného počasí nehrozí.

 

 

Pojďme se posadit a vyražme na zkušební jízdu. Testovaný model se chlubil předními sportovními sedadly, jenž mají skvělé boční vedení a jsou potaženy vysoce kvalitní látkou. Samozřejmostí je seříditelný mulifunkční volant v obou osách. Oceňuji právě nový, tříramenný volant, získal jej v modelovém roce 2014 rovněž Rapid liftback. Ještě jsem si vyladil zvuk, jinak ovládání je intuitivní, což může konkurence v některých případech tiše závidět.

 

 

Startuji a vyjíždím směrem na „můj testovací úsek“ v Beskydách, kde je spousta zatáček potřebných pro získání poznatků o podvozku a jeho nastavení. A jak se auto chová? Při dynamické jízdě předvídavě, nebrzdím a jen podřazuji, abych si vychutnal jízdní vlastnosti vozu na 17“ palcových kolech. Podvozek je přiměřeně tužší, ještě pro komfortní jízdu a opravdu drží i při ostřejších průjezdech zatáček. Auto působí nedotáčivé. Přeplňovaná jednotka jde ochotně po plynu již při nízkých otáčkách. Jen jsem na rovinkách hledal šestý rychlostní stupeň. „Šestikvalt“ má až silnější 1.2 TSI 77 kW. Níže vidíme pro porovnání rovněž loňskou palubku a starý čtyřramenný volant z modelu Rapid liftback.

 

 

Asi jako každého motoristu mě zajímala spotřeba. Předváděčka, kterou jsem dostal, jezdila na krátkých městských úsecích a palubní počítač ukazoval průměrných 7 litrů Naturalu. Po třech dnech jsem se dostal na 5.5 litrů, což je na benzínový motor údaj velmi sympatický. Po zajetí jednotky asi nebude problém atakovat 5 litrovou hranici, ale spotřeba je vždy o řidičově lehké noze a využití fyzikálních zákonů.

 

 

A konečně se zastavme u ceny. Testovaný Rapid Spaceback StylePlus 1.2 TSI 63 kW s elegantní panoramatickou střechou stojí 329.900 korun a disponuje skvělou výbavou včetně klimatizace Climatronic, xenonových světlometů, zadních parkovacích senzorů i 17“ palcových kol Ray.

 

 

Akční provedení 1.2 TSI 63 kW Fresh Ambition bez zmiňovaného elegantního doplňku vychází na 299.900 korun. Má vše, co od moderního vozu nižší střední třídy očekáváte. Rádio Swing, multifunkční tříramenný volant potažený kůží, palubní počítač, Maxi DOT, klimatizaci, přední loketní opěrku, stabilizační a všechny další potřebné bezpečnostní systémy, šestici airbagů, el.paket, přední mlhovky i 15“ kola z lehké slitiny. Za motorizaci 1.2 TSI 77 kW se šestistupňovým manuálem se připlácí 20 tisíc. Silnější motor oceníte při dálničním provozu, kdy vám bude šestý stupeň šetřit palivo. Jirka Hyner

 

____________________________________________________________________________________

  Foto: redakce