SEAT TOLEDO 1.2 TSI 85 koní: Sportovně laděný Španěl vyráběný v Česku...

17.04.2013 20:59

K redakčnímu testování jsem dostal cenově zajímavé auto vyráběné u nás. Sourozenec Škody Rapid se vyznačuje sportovnějším duchem, konečně je to už pěkný čas krédem koncernové španělské značky.

V duchu preciznosti “škodováckých rukou” je zde vidět poctivě odvedená práce. Pravda, Toledo patří k levnějším vozům, proto zde nehledejme měkčené plasty či víceprvkovou zadní nápravu. Mrzet nás to ovšem nemusí. Dražší konkurenti ji dnes používají jen u nejsilnějším motorizací, ať už je to Octavia, Golf, nebo Honda Civic.

Na pohled působí palubka i interiér příjemně a moderně. U testované výbavy Reference hodnotím pozitivně tříramenný volant s ovládáním audia, tempomatu i palubního počítače. Pochvalu zaslouží výborně čitelné přístroje v kapličce.

Cestující na zadních sedadlech ocení v Toledu až překvapivě hodně místa pro kolena. Prostornost zavazadelníku (550 l) díky pátým dveřím a výbornému přístupu je přímo ukázková.

A ptáte se, co zmiňovaná zadní náprava? Stopu drží výborně, je to i malinko tvrdším nastavením podvozku v porovnání s Rapidem. Tedy pokud je cesta bez výmolů. Její výhodou je jednoduchá údržba. Ochotně reagovat na směr jízdy pomáhají 16palcová litá kola, jenž Seatu navíc opravdu sluší.

Pokud budu hodnotit design vozu, Rapid ze kterého Toledo vychází je celkově díky vyváženým proporcím zdařilým dílem šéfdesignéra Jozefa Kabaně. Konečně jeho um byl letos u Rapidu oceněn prestižní cenou Red Dot Design Award. Seat si drží “značkový” tvar masky a předních partií, ocenit musím horizontálně orientovaná koncová světla. Celkově ladí skvěle s karoserií a vůz opticky rozšiřují. Na snímcích z Beskyd to můžeme posoudit.

Díky tvrdšímu podvozku mě jízda opravdu bavila. Nejsem zastáncem přeplňovaných maloobjemových motorů, ale 1.2 TSI s výkonem 85 koní je pro běžnou jízdu dostačující. Jde ochotně po plynu, ale pokud jezdíte delší trasy, asi bych volil silnější jednotku 105 koní standardně vybavenou šestistupňovou převodovkou. Při plném zatížení nebudete muset motor tolik vytáčet a jezdit budete úsporněji.

V případě testovaného vozu je motorizace 1.2 TSI 85 koní spřažena pouze s pětistupňovým manuálem. A výsledné hodnoty? Během víkendu jsem najel na tři stovky kilometrů ve smíšeném provozu s průměrnou spotřebou 7 litrů Naturalu na 100 kilometrů. Přiznám se, že jsem očekával spotřebu o litr nižší.

Liftback Toledo čtvrté generace osloví patrně rodiny s dětmi, nebo chalupáře, kteří občas mají pocit, že na chatu nebo svou usedlost musí přestěhovat úplně všechno. Mohl by navázat na první generaci, která se řadila počátkem devadesátých let k nejoblíbenějším novým autům v Česku.

Testovaný Seat Toledo 1.2 TSI 85 koní ve výbavě Reference, tak jak jej vidíte na snímcích vychází v těchto dnech na 299.900 korun, včetně paketů Komfort + Schránky, zadních kotoučových brzd, stěrače zadního okna, matalického laku a 16palcových hliníkových kol. Zajímavým bonusem (není na obrázcích) je hodnotnější Seat Sound systém 2.1, handsfree Bluetooth s hlasovým ovládáním a dokonalejší palubním počítač High. Jirka Hyner

Auto je nabízeno na českém trhu celkem ve třech výbavách - Basic, Reference a Style. Základní motorizací je tříválcová jednotka 1.2 75 koní. Nabídku motorů tvoří vedle v testu zmiňované benzínové 1.2 TSI 85 k a 105 koní, také 1.4 TSI s převodovkou DSG a konečně zde nechybí diesel 1.6 TDI 105 koní.

____________________________________________________________________________________

Foto: redakce