S “bavoráckou” X1 xDrive 20d na Pinduli...

26.10.2011 15:57

Pohledné auto s vyváženým designem, to byly mé první pocity při setkání s BMW X1 před dvěma lety na autosalonu ve Frankfurtu, kde si odbylo svou premiéru. Když jsem se dozvěděl před pár dny o možnosti testování čtyřkolky, ani chvíli jsem neváhal. Tři roky mi navíc říkalo pane BMW 318i (E46), tedy důvod mého zájmu byl jasný.

Kam vyrazit, znělo mi hlavou? No přeci do Beskyd, kde klikaté silnice řádně prověří podvozek a jízdní vlastnosti nejmenšího bavoráckého “esúvéčka.” Tedy po ránu jsem si před jízdou auto nejprve v klidu prohlédl, konečně podívejme se do kabiny společně. Vpředu to vypadá s prostorností slušně, vzadu je i pro kolena cestujících dostatek místa, zavazadelník má od 360 do 460 litrů, tedy podle toho v jakém sklonu jsou opěradla zadních sedadel. Obecně mi interiér X1 připomíná dobíhající “trojkové” kombi.

Dost bylo řečí, zasunuji kódovací klič a startuji dvoulitrový diesel tlačítkem na pravé straně vedle volantu. Do kabiny proniká jeho hrubší zvuk jen minimálně. Neznalý člověk asi nepozná naftový motor, a to je teprve studený. Projíždím centrem Ostravy a mířím směr beskydský kopec zvaný “Pindula.” Nic vám to neříká? Čerstvý šampion ve Sprintrallye Pavel Valoušek, na něj nemá letos nejlepší vzpomínky. Během erzety, která byla součástí Barum rallye na Pinduli havaroval. V minulém století se zde jezdily většinou vrchařské prémie v rámci cyklistického Závodu míru. Pozn. Když jsem se vracel, dopadl jsem málem jako Pavel, ale k tomu “dojedeme.”

Po rychlostní silnici Ostrava – F. Místek jsem si to pěkně uháněl a omrkával intuitivní ovládací prvky, audio i dobře čitelné displeje. Sportovní příplatkové sedačky jsou opravdu luxusní, elektricky si zde můžete nastavit dokonce šířku opěradla, jsem štíhlejší postavy, tedy okraje jsem si stáhl mírně k sobě. Vedení těla je potom opravdu parádní.

Po průjezdu Frýdlantem to přichází, zatáčky, kopečky, Čeladná a šestistupňová samočinná převodovka Steptronic pěkně a čistě podřazuje. Lajk žádné prodlevy mezi rychlostmi nepozná. Zkouším možnost sekvenčního manuálu, jo - pohoda. Ale po pár kilometrech v kopcovitém terénu vracím šaltrpáku zpět do módu automat. Je to přeci jen pohodlnější a můžu se věnovat více chování podvozku. Je nastaven sportovněji, tedy na “hraně” tuhosti a komfortní jízdy. Příčné nerovnosti, třeba železniční přejezd tlumí výborně, ale to už projíždím Kunčice pod Ondřejníkem. Jen mi občas při výhledu vpřed, malinko vadí velká plocha vnějších zpětných zrcátek.

Cedule už hlásí Frenštát a nedá mi to - nepozdravit Lopraisovic kluky, alespoň na chvilku. Čas běží a modlím se, aby ještě svítilo sluníčko. Přeci jenom dělá fotky veselejší. Koukám, přede mnou je “stoupák” na známý kopec. Bavorácky dvoulitr tiše ševelí a sluníčko se opět dere přes mraky. Teď ještě postavit X1 na vhodmé místo, a fotím. Bílé (Alpine White) “Xjedničce” to opravdu sekne. Kousek vedle zastavuje řidič náklaďáku a živě se o BMW zajímá. Když mu říkám cenu pro X1 xDrive 18d se sportovním paketem, tak mi nevěří, že je to včetně DPH. Za 676 tisíc korun – čtyřkolka prémiové značky se stálým pohonem kol v poměru 40:60, to je fakt pecka. Testovací auto nese samozřejmě označení x20d.

V nedaleké Kolibě jsem si dal “kyselicu” a fičím přes “Freudův” psychoanalitický Příbor domů. A teď to přátelé příjde. Vychutnávám si skvělý podvozek, zatáčka sem, zatáčka tam a cyklista. Házím blinkr a vracím se do svého pruhu, horizont a....řidič naložené Liazky v protisměru předjíždí a je půlkou auta přes plnou čáru v mém pruhu. Skáču na brzdy, pásy mě pěkně přitáhly. Stojím snad na 10 metrech, intezivním brzděním se mi okamžitě aktivovaly varovné blikače. Být mokro, nevím - nevím, i když je to čtyřkolka. Hm...člověk musí být pořád ve střehu.

Dobrý autíčko, říkám si....hm, provoz houstne. Konečně, není se co divit, vždyť je odpoledne něco málo po třetí hodině. Cesta v klidu ubíhá. Testování bylo fajn, X1 mě přesvědčila o svých kvalitách. Mnou zkoušený xDrive 20d disponuje 177 koňmi s krouťákem 350 Nm, zrychlí z 0 na 100 za 7.3 sekundy. Maximálku udává výrobce 213 km/h, tu jsem však na našich silnicích nemohl ověřit.

Co se týká průměrné spotřeby, palubní počítač mi ukazoval 7.8 litrů nafty na sto kilometrů. Když vezmu, že je to předváděčka a čtyřkolka se stálám pohonem všech kol, kterou většinou všichni trápí ve městě a jeho okolí, je to číslo pěkné. Klidně bych si “bavoráka” ochočil na 6.5 litru. Co říci závěrem? Pokud si chcete pořídit SUV 4x4 za rozumnou cenu a v prémiové kvalitě, vidím X1 xDrive 20d (X1 18d momentálně v akci za 676 tisíc korun s DPH) jako skvělou volbu. Pro, navíc hovoří pětiletý servis zdarma. Doporučuji auto vyzkoušet.

Cena základního modelu začíná na částce 577. 083 tisíc korun bez DPH. Zajimavostí jsou dojezdové pneumatiky typu “Runflet,” tedy rezerva ani lepící sada s kompresorem zde není třeba. V nabídce jsou čtyřválcové benzínové a dieslové jednotky s výkony od 143 do 245 koní. V rámci bohaté příplatkové vybavy můžete mít “Xjedničku” s uzamykatelným zadním nosičem kol, parkovacími kamerami, audiem Harman Kardon (340W) s DVD sestémem i vzadu, případně můžete přijímat program televize. Zapomenout nesmím na možnost volby atraktivního M Paketu. Jirka Hyner