Nové znění podskupin v kategorii A - motocykly: |
Skupina AM - EU sice navrhuje min. věk 16 let, ČR si však ponechává stejně jako dosud hranici 15 let. Konstrukční rychlost stroje však nesmí přesáhnout 45 km/h. |
Skupina A1 - EU navrhuje 16 let, ČR tuto hranici akceptuje. Jde o motocykly s objemem válců do 125 cmm a výkonem do 11 kW ( poměr výkonu ke hmotnosti do 0,1 kW/kg) a dále pro motorové tříkolky s výkonem do 15 kW. Viz velmi lehká Aprilia RS 125 na símku redakce. |
Skupina A2 - EU navrhuje minimálně 18 let, ČR toto akceptuje. Kategorie je pro motocykly s výkonem motoru do 35 KW a s poměrem výkonu ke hmotnosti do 0,2 kW/kg. |
Skupina A - EU navrhuje minimálně 24 let. V ČR jsou zavedeny dvě věkové hranice - 24 let v případě, že řidič nebude mít žádnou předchozí zkušenost s řízením slabší motorky a 20 let v případě, že řidič měl předchozí skupinu A2 (minimální rozpětí dle nařízení EU mezi skupinami A2 a A činí 2 roky). |
Zdroj: novinky.cz |
Řidiči, budoucí bajkeři! Od ledna se chystají změny...
Ministerstvo dopravy plánuje od příštího roku změny v řízení motocyklů. Pro skútry se zdvihovým objemem do 125 ccm, bude stačit řidičské oprávnění skupiny B. Na nejmladší zájemce o řízení silných motocyklů, naopak čekají přísnější podmínky.
Změna chystané novely, která by měla vstoupit v platnost od ledna 2012, nabídne možnost řídit motocykl do 125 ccm s řidičským oprávněním skupiny B (motorová vozidla do 3,5 tuny). „Platí to však jen pro motocykly s automatickou převodovkou a jen při řízení na území České republiky,“ řekl Novinkám Martin Novák z tiskového oddělení Ministerstva dopravy. Samočinnou převodovku mají hlavně skútry. Do této kategorie budou patrně patřit i elektroskútry (na snímku Cruise R electric), většina motorek má totiž převodovku manuální.
Další změnou bude, že na motocykl s výkonem nad 35 kW půjde získat řidičské oprávnění až od 24 let. Pokud však bude mít žadatel alespoň dvouletou zkušenost s méně výkonnými motocykly, bude mu umožněno složit zkoušky již ve 20 letech.
Motoristé, jenž získali řidičský průkaz na osobní auto před více než deseti lety mají v něm skupinu A1 zapsanou, ovšem s omezením do objemu 50 ccm. Pozdější řidičáky na osobní auta se vydávaly pouze na skupinu B, tedy jen na motorová vozidla s hmotností do 3,5 tuny.