Range Rover Evoque 2.2SD 4WD aneb britský elegán na sněhu...

20.02.2012 08:12

Značka Land Rover je tradičním britským výrobcem terénních vozů, které jsou předobrazem všech užitkových automobilů s pohonem všech kol. Model Defender je dnes ve světě opravdovým pojmem. Novou kategorii luxusních užitkových vozů pak Land Rover představil na začátku 70. let minulého století pod samostatnou značkou Range Rover. Nejnověji na trh uvedený Range Rover Evoque však nikoho nenechá na pochybách, že jde o opravdový “malý" Range Rover. Prémiový kompaktní model přebírá některé designové prvky větších sourozenců a má za úkol zvýšit prodejní podíl značky. A nutono dodat, že se mu to daří. Auto, které se dostalo v Česku do prodeje během poloviny loňského roku už získalo na téměř šedesát světových ocenění, včetně domácí ceny Auto roku 2012 Klubu českých motoristických novinářů. O to větší radost jsem měl během minulého víkendu, kdy jsem dostal auto k testování.

Jeho výrazně klínovitý design míří na mladé i hravé “velké” kluky. Nejprve si ale řekněme, že auto je přímým konkurentem BMW řady 1 a Audi Q3. Teprve teď můžeme vůz porovnávat třeba velikostí kabiny či zavazadelníku s dalšími, ve třídě prémiových sportovně užitkových automobilů. K dispozici jsem dostal provedení 5dv. 2.2SD4 4WD automat Prestige. Mimochodem, nabídku tvoří také “třídveřové” Coupé. Evoque mě disignem okouzil od prvního momentu, ač nejsem zastáncem této kategorie. Elegance a noblesa se zde snoubí se špičkovou technikou. Stačí když se člověk posadí za do ruky dobře padnoucí volant. Nastavil jsem si ho podle svých představ a omrnul precizně zpracovanou palubku včetně přístrojové kapličky a tunelu s Terrain Response systémem. Přátelé doteková obrazovka včetně veškerého ovládání má české menu. Tak si výrobce cení našich zákazníků.

 

S klíčem v kapse startuji auto v -15 stupních a to tlačítkem vedle volantu. Jsem přivítán na palubě a vyrážím. V kabině panuje klid a pohoda. Špičkové audio Meridian se zesilovačem o výkonu 380 Watů a osmi repráky se subwooferem hraje absolutně čistě, jen jsem si nastavil přes barevný displey obrazovky basy a výšky.

Nejen Ostrava byla zasypaná sněhem, ale přeci jenom vyrážím za město směr “golfová” Čeladná. Přátelé, i když je do léta ještě daleko a na golf čas. Spíše mě zde lákalo nádherné panorama Beskyd a jízda na klikatých zasněžených cestách v okolí. A kde je Evoque více doma, na asfaltu nebo na zasněžených silnicích?

Na tunelu přepínám Terrain Response systém a volím tlačítkem jednu z pěti možností, tedy trávu / štěrk / sníh. Reakce na plyn je okamžitě pomalejší a při průjezdu zatáček mám pocit, že snad auto jede v kolejích. Samozřejmě nezapomínám na fyzikální zákony, i sebelepší čtyřkolku dostanete docela snadno do příkopu. To ovšem přeci nechci a raději hledám velkou plochu, kde si na sněhu pěkně zadriftuji. A...parkoviště, no nic moc, ale přeci jenom větší plocha. Zkouším prudce brzdit, zkouším smyk. Pokud jsou všechny systémy v akci včetně trakce a stabilizace, nemusíte mít vůbec strach. Evoque se chová až překvapivě předvídavě.

Na chvilku se zastavím v kabině u techniky. U Range jsem napočítal celkem 13 bezpečnostních systémů včetně kontroly sjíždění ze svahu! Parkovací asistent má 5 nenápadně umístěných obvodových kamer i sledování mrtvého úhlu. Na středové obrazovce, tak vidíte třeba závěje, patník nebo přijíždějící auto. Mrtvý úhel hlídá radar. Interiér si můžete nasvětlit do pěti různých barevných tónů a efektní je dotekové ovládání. U vnitřního zpětného zrcátka třeba zapínáte osvětlení jen dotykem samotné lampičky. A jaký je libo interiér? Černý, šedý nebo v hnědé či bílé kůži? Barevných kombinací je opravdu hodně. Podívejme se na rozměry vozu, jenž má na délku 4.355, na šířku 1.900 a výšku 1.635 mm. Rozvor náprav činí 2.660 mm a zavazadelník pojme pěkných 575 litrů.

Jízda s novým Evoquem byla bez nějakých velkých překvapení. Po zkušenostech z velkého Range Roveru Sport jsou mé pocity i zde velmi příjemné. Podvozek tlumí dobře i příčné nerovnosti a náklony karosrie jsou minimální (hlídá je systém RSC). Šestistupňová samočinná převodovka pracuje plynule a disponuje možností řadit pádly pod volantem. Přesto, že ”malý” Range nemá stálý pohon všech kol a využívá Haldex spojky nejnovější generace má ve své třídě výborné jízdní vlastnosti. Je doma nejen na dálnici, ale také na klikatých horských cestách. V nabídce značky je rovněž "levnější" Evoque s pohonem jen přední poháněné nápravy.


Dynamický diesel, v mém případě motor 2.2SD4 disponoval 190 koňmi a 420 Nm kroutícího momentu (základ tvoří stejná jednotka označená 2.2eD4 / 150k / 380 Nm, nabídku doplňuje benzín 2.2Si4 / 240k / 340 Nm). Jen spotřebu jsem očekával nižší. Pravdou je, že zimní provoz je vždy náročnější, ale přeci jenom si myslím, že průměrných 10 litrů nafty je mnohem více než udává výrobce (6.4 l). Omluvou může být, že se jednalo se o předváděcí vůz, který klienti jak se říká “dusí” na maximum. Vyšší spotřeba je podle mého jedinou vadou na kráse tohoto atraktivního a v mnoha případech vyjímečného britského vozu se skvělou image značky Range Rover. Jirka Hyner

Foto: redakce