NOVÝ Citroën C4 CACTUS 1.2 PureTech 110 koní: Originál ve všech směrech..!

30.11.2018 08:56

Je to čtyři roky, co jsem obdivoval svébytný model francouzské značky. Během uplynulého víkendu a minulého týdne přišel atraktivní Cactus opět na řadu, ovšem v novém, inovativním originálu.

Musím přiznat, že mě nejvíce zajímaly tlumiče s hydraulickými dorazy, nová převodovka a další změny včetně oceňované motorizace PureTech 110.

Hned v úvodu mě na "první dobrou" oslovil příjemný interiér Citroënu a výborný manuální šestikvalt s lehkým a přesným chodem. Nahradil starší pětistupňovou převodovku.

Příjemný je tvar multifunkčního volantu v kůži. V případě palubního počítače to chtělo z mé strany krátké osobní seznámení. Chvilku mi trvalo než jsem se dostal ke všem funkcím, je to jako s novým mobilem. Na sluníčku chtělo totiž přidat jas.

Ač sedadla na to nevypadají, mají chválihodné vedení těla a řidičova sedačka dokonce stavitelnou bederní opěru. Dávám lajk.

Škoda, že středová loketkní opěrka nemá vrchní posuvnou část, ale na druhou stranu, od auta za necelých 335 tisíc jsem to ani zdaleka nečekal. Má v sobě ještě schránku třeba na foťák či další drobnosti.

A co "tlumič v tlumiči," tak je totiž pro svou charakteristiku často nazýván ten nejnovější s hydraulickým dorazem. Jízda je dokonalá, jako na létajícím pohádkovém koberci. Podvozek dokáže opravdu vychytat menší nerovnosti k radosti řidiče i posádky. Zvykám si na vyšší světlou výšku auta a zjišťuji co si mohu dovolit v zatáčkách.

V kabině je pocitově hodně místa a výborně hraje audio se šesticí reproduktorů i díky prostorovému zvuku. A není to žádná prémiovka. Další palec nahoru. Kufr má 358 litrů včetně ocelové rezervy.

Potěší standardní výbava. V téhle startovací verzi Feel je vše co k řízení potřebuji počínaje klimatizací a dotykovým hlavním displejem s palubním počítačem. Je tady Bluetooth s mikrofonem, asistent rozjezdu do kopce, ale potěšil mě už zmiňovaný volant i madlo ruční brzdy v kůži. Dále zadní parkovací čidla nebo mlhovky s přisvícením do zatáček. Kdo vám tohle v základu nabídne?

V porovnání s první generací Cactusu, se po čtyřech letech lépe chová nejen podvozek díky inovativním tlumičům a novému nastavení, ale i řízení. Je citlivější s lepší odezvou. Za příplatek si můžete pořídit systém Grip Control s několika režimy.

Překvapil i oceňovaný přeplňovaný tříválec Citroën 1.2 PureTech dopovaný turbem s výkonem 110 koní a točákem 205 Nm. Dvakrát za sebou se stal ve své třídě Motorem roku. Do kopce táhne místy i na čtverku. Po novém majiteli bude chtít jen lehkou nohu při studeném motoru a po dojezdu nechat vydechnout "turbínku."

Nejnovější Citroën C4 Cactus je stále originálem, i když se boční airbumpy přesunuly na spodní část dveří. Prostorné auto se výrazně liší od svých konkurentů minimalistickým pojetím kabiny, technologiemi i designem.

Cactus má jednoduché ovládání a automobilovou "duši," možná i proto mi v mnohém připomíná mého prvního VW Brouka. Jirka Hyner

 Foto: redakce