Nové SUV PEUGEOT 3008 2.0 HDi 150 koní v beskydském testování..!

19.11.2016 15:14

Styl, preciznost, inteligentní technologie a výborný dvoulitrový diesel, tak bych v kostce hodnotil inovativní SUV francouzské značky.

Během třech dnů jsem protáhl novinku autosalonu v Paříži okolím Ostravy, poté vyrazil do hor. Pojďme se teď na vše podívat podrobněji.

Když jsem do evolučního Peugeotu usedal, zaujala mě hned na první pohled kvalita materiálů a přehlednost ovladačů. Vše potřebné je doslova "po ruce."

Auto mělo najeto jeden kilometr a motor byl úplně syrový. Prošel jsem si proto kompletním nastavením, vyladil rádio i audio. Skvělé jsou virtuální budíky (iCocpit). Do finální podoby jsem zvolil palubní počítač, tachometr a vpravo otáčkoměr, ale šupnout si tady můžete třeba navigaci z hlavního displeje. Samozřejmě, že systém komunikuje v češtině.

Zvolil jsem trasu nejprve na Karvinou a poté z Ostravy, přes Hukvaldy, Tichou do Frenštátu a následně směr Ráztoka. Je zde dostatečně členitý terén a pěkně jsem mohl prověřit vlastnosti podvozku. Auto se minimálně naklání a výborně drží stopu. Jen posilovač mi připadal až moc citlivý (přeposilovaný), ale možná je to můj subjektivní pocit, protože specifickým malým volantem se auto výborně ovládá.

Podvozek tlumí dokonale nerovnosti, všechna čest, tedy včetně přejíždění těch příčných. A není se co divit, koncern PSA má řadu odborníků ze sekce dakarského motorsportu, takový Loeb nebo Peterhansel umí zužitkovat své pocity a zkušenosti. S upraveným speciálem Peugeot 3008 pojedou lednový Dakar 2017.

Pracoviště řidiče je z mého pohledu naprosto dokonalé. Peugeotu se podařilo dostat do reálného života to, co mnohdy ukazují jen studie budoucnosti. A použité materiály? No, jedna báseň. Sedadla navíc dokonale drží tělo i při ostřejší jízdě.

Praktická je chlazená schránka pod loketní opěrkou, je neobvykle velká. Podle mého odhadu bude mít asi 20 litrů. Oceníte to nejen při letní dovolené. Řadička manuálního šestikvaltu je malinko výše než bych čekal, mohla být kratší.

Celosvětovým trendem u kategorie SUV nejsou čtyřkolky, snad právě proto Peugeot u nového modelu tuto variantu nenabízí. Částečnou alternativou je příplatkový Grip Control (+12 tisíc), kde si můžete volit jízdní režimy. Elektronika poté upraví mapy řídící jednotky motoru a dalších agregátů.

Vyzkoušel jsem také sportovní režim. Auto ještě více "ožilo" a motor si s ním krásně pohrával, předjíždět "sváteční strejdy" bylo hračkou, byl totiž 17. listopad. A mít pod pravou nohou 150 koní s točákem 370 Nm je prostě paráda. Samozřejmě, že "třitisíceosmička" byla obuta do zimních 18palcových pneumatik.

Palubní bezpečnostní systémy umí vše, co můžete od dnešního moderního vozu očekávat. Hlídají jízdu v pruhu, čtou dané rychlostní limity (značky), Active Safety Brake dokáže zabránit kolizi a omezit následky, brzdí při nepozornosti za vás. Například už v základu auto střeží vaši bdělost.

Vyhrát si můžete i s mobilem, díky funkci Mirror Screen, takzvanému zrcadlení. Je zde také dobíjecí bezdrátová plocha. Já spíše ocenil při rozjezdu do kopce Hill Assist. A při couvání, nebo zajíždění do řady parkovací automat s kamerami. Ovšem chce to cvik.

Co se týká místa v autě, překvapil mě královský prostor na zadních sedadlech i velký zavazadelník, jenž pojme 520 litrů.

Asi se ptáte na spotřebu? Ta je vždy mezi mou nohou a hlavou. Po třech dnech a najetých 240 kilometrech jsem byl na průměrných 6 litrech nafty. Vzhleden k tomu, že šlo o nezajetý motor a náročný terén, je to údaj slušný. Podle mého nebude problém jezdit s Peugeotem i pod 5 litrů. Ale je to vždy o stylu jízdy každého řidiče.

Zastavit se musím na závěr u ceny. Standardní motorizace 2.0 HDi startuje na částce 695 tisíc korun včetně DPH. Testovaný vůz měl řadu příplatkových prvků včetně kamerového systému Visiopark 2, Grip Control, WiFi, el. panoramatické střechy, Full LED světlometů a dalších vychytávek za 239.500 korun. Cena testovaného vozu proto činí 933.500 korun. Nejlevnější dieselová motorizace 1.6 HDi vychází na 570 tisíc.

Celkovým pojetím i designem se nové SUV Peugeot 3008 výrazně přiblížilo k prémiovým a mnohem dražším značkám. Jirka Hyner