Nové BMW 328i aneb 245 koní v akci...

04.03.2012 18:05

Nové trojkové BMW bylo vždy v portfoliu značky nesmírně důležitým modelem, protože se jedná o nejprodávanější vůz německé automobilky. Na testování jsem dostal k dispozici benzínovu variantu 328i se čtyřválcovým dvoulitrovým motorem, jenž ukrývá pod kapotou 245 koní s točivým momentem 245 Nm. Vůz byl navíc vybaven příplatkovým adaptivním M podvozkem, paketem Sport line, sportovní osmistupňovou automatickou převodovkou s pádly pod volantem, Head-up displeyem a dalšími technickými vychytávkami v hodnotě téměř 538 tisíc korun.

Pojďme se podívat do kabiny a na pracoviště řidiče. Předně, nejnovější „trojka“ díky prodlouženému rozvoru náprav na 281 centimetrů nabízí posádce maximálně prostorný interiér. Cestující vzadu mají dostatek místa, jak pro kolena, tak i nad hlavou. Auto je celkově širší, a na druhou stranu nižší oproti starší generaci. Inženýři BMW připravili řidiči opravdu dokonalé přehledné pracoviště včetně středového tunelu, který je stejně jako ve starší E46 k němu opět nakloněn. Stojící dotekový displey je standardem každého provedení.


Továrnou udávaná průměrná spotřeba činí 6.3 litru Naturalu, je však reálná v běžném provozu? Vždy to záleží opravdu na řidiči, když jsem auto přebíral, ukazoval palubní počítač průměrných téměř 12 litrů. Pravdou je, že stádo koní svádí k rychlé jízdě, ale umí jezdit také úsporně. Při „devadesátce“ mi místy padala momentální spotřeba pod 5 litrů na sto kilometrů! Po asi hodině jízdy jsem před sebou viděl údaj o spotřebě - 7.7 litru. A to je motor ještě téměř syrový s najetými asi sedmisty kilometry.

Vedle dynamické přeplňované jednotky, která působí pocitově spíše jako šestiválec a šlape jako švýcarské hodinky, musím zmínit jistý podvozek. Za volantem máte pocit bezpečí díky přesnému a citlivému řízení i rychlé reakci brzd. Při průjezdu zatáček náklony karoserie neexistují, nebo jsou téměř neznatelné. Dlouhý rozvor a krátké převisy karoserie umocňují ladnost jízdy a majestátnost pohybu.

Českou vlastností je neustálé hodnotit velikost kufru, i když jej během roku stejně většina z nás vozí téměř prázdný. Tedy pohlédněte na jeho prostornost, snad jen samotný vstup mohl být širší. Vstupní hrana je položena výše, stejně jako u většiny sedanů střední třídy. Víko se bohužel neovládá elektricky (řada 5 jej v nabídce má) a musíte si nacvičit zavření „švihem“ z místa pro ruku v čalounění, aby jste ho pěkně na poprvé zavřeli a zbytečně se nešpinili zatlačením o jeho hranu.

Nová „trojka“ mě překvapila dokonalou ergonomií pracoviště řidiče, ještě luxusněji zpracovaným interiérem, jistým podvozkem i přirozenou elegancí karoserie. A dámy a pánové, mít pod plynem 245 koní je opravdová radost z jízdy. Snad by to chtělo vyzkoušet BMW 328i, také na německých úsecích dálnice s neomezenou rychlostí, protože automobilka uvádí maximálku u tohoto auta 235 kilometrů v hodině.

U prémiového vozu nemůžeme čekat nějakou láci, ale očekával jsem ceny spíše pod současnou nabídkou. Náhradou může být poskytovaný pětiletý servis zdarma. Mnou testovaný vůz 328i / 245 koní začíná na částce 957. 500,- Kč. Vybírat můžeme ze tří benzínových a čtyř naftových jednotek. Nejlevnější 320i / 184 k pořídíte za 850 tisíc korun. Nejlevnější vznětovou verzi 316d / 116 k si můžete objednat za 787. 500 korun. Nejen v Česku oblíbený model 320d / 163 koní si německá značka cení na 887. 500,- Kč. Nutno dodat, že BMW nabízí již ve standardu bohatě vybavený vůz. Vy si jej můžete dále individualizovat příplatkovu výbavou, ať už je to zvukový systém Harman Kardon, internet na palubě, světelný paket v interiéru, držák pro Apple iPad nebo 18, 19 či 20 palcová kola.

Zmínit musím rovněž možnost čtyř variant BMW řady 3. Vedle standardu si můžete pořídit designovou příplatkovou Sport, Luxury nebo Modern line, vždy za 47. 900 korun. Během léta se ukáže motorizace se šestiválcovou jednotkou i se stálým pohonem všech kol xDrive. Motto BMW – radost z jízdy, platí u nové trojkové řady dvojnásob.

Foto: redakce