Nová generace BMW řady 1 120d Sport: Více charakteru, prostoru, špičkové technologie a radosti...

16.11.2011 08:38

Dalším vozem, který prošel letos redakčním testem je nová generace BMW řady 1. V podzimní novince jsem seděl poprvé během novinářského dne při zářijové světové premiéře. Autosalon IAA ve Frankfurtu začínal tradičně v hale č.11, kde vedle značek Mini a BMW dostává prostor prestižní Rolls -Royce. Ale pojďme zpět do největší expozice BMW, kde byla právě premiéra „jedničky“ v hledáčku všech motoristických novinářů společně s elektrickými koncepty i3 a i8.

Pravdou je, že moje setkání bylo opravdu letmé. Přes úvodní nával jsem se do auta alespoň posadil a udělal několik snímků. Zájem novinářské veřejnosti a televizních štábů byl opravdu velký, což dokazuje obrázek výše.

O to příjemnější byla nabídka testovat zmíněnou novinku ve verzi 120d se zcela novou osmistupňovou samočinnou převodovkou Steptronic. K téhle technické vychytávce se ještě dostaneme. Nejprve spolu nahlédněme do interiéru, který nabízí v porovnání s první generací více místa v šířce loktů i pro cestující na zadních sedadlech. Zavazadelník má nově 360 litrů. Prostornější kabině pomohl výrazně prodloužený rozvor. Bez 1 cm je shodný se starším BMW trojkové řady  (E46). Abych byl úplně přesný má 269 centimetrů. Auto je také celkově delší o 8.5 a širší o 2 cm. Pojďme si interiér na snímcích společně prohlédnout. Všimněte si červeného prošití sedadel,  výplní dveří i červené linky na palubní desce. Symbolizuje verzi Sport, stejně jako lakované černé doplňky karosérie.

Absolutorium si u BMW zaslouží pracoviště řidiče, přední sedadla, dobře padnoucí volant a multifunkční displey v zorném poli. Všechny údaje jsou vzorově čitelné i při průniku sluníčka do interiéru. Systém se dá přehledně ovládat dokonce i během jízdy. Kolečko informačního iDrive je hned vedle malé hlavice řadičky osmistupňového Steptroniku. Jak je vidět na snímcích, samočinná převodovka má vedle automatického módu také manuální, ale ten jsem přehlížel, protože mě zajímalo především řazení pádly pod volantem. Levým podřazujete, pravým řadíte směrem nahoru. Paráda, žádné prodlevy a 8 rychlostí, prostě luxus pro řidiče.

Do interiéru nepronikají žádné zvuky, pouze když třeba ve stovce podřadíte, line se do kabiny příjemné ševelení bavoráckých 184 koní! Pokud chcete vědět kdy nový Steptronic řadí musíte sledovat otáčkoměr, tak dokonale je vnitřek vozu odhlučněn. Dovedu si s tímto autem představit klidně cestu do Alp, ale budu skromný, objel jsem s BMW pouze Beskydy. Zde bych jako hodnocení použil slogan prémiové značky, který absolutně vystihuje mé pocity  "Radost z jízdy"...a velká!

Nové BMW řady 1 disponuje jako jediný vůz v segmentu nižší střední třídy pohonem zadních kol a rozložením hmotnosti mezi nápravami 50:50. Společně s prodlouženým rozvorem mi auto pocitově připomínalo spíše střední třídu, tak skvěle se chová podvozek. Tlumí výborně příčné nerovnosti. Při průjezdu ostřejších zatáček jsem podřazoval a užíval si jeho dokonalosti. O další technickou vychytávku vedle osmistupňového Steptroniku s funkcí Stop/Start se postaral adaptivní podvozek s přepínačem jízdních režimů – SPORT+, SPORT, COMFORT a ECO PRO. Při testování jsem využíval především mód SPORT+, který podvozek maximálně sportovně nastaví. Kontrola trakce se aktivuje až v momentě lehkého smyku. Ve městě jsem použil optimálního nastavení Comfort. Tento M adaptivní podvozek je za příplatek, stejně jako variabilní sportovní řízení.

Na nejnovější druhé generaci řady 1 mě zaujal především skvělý pocit z jízdy, díky výtečnému podvozku i pružný a přitom úsporný diesel. Při docela ostré jízdě mi palubní počítač ukazoval spotřebu 6.6 l nafty na sto kilometrů. Bohatá je již standardní výbava. Nemusíte zde připlácet za klimatizaci, audio či stabilizační a trakční systém. Pokud se chcete maximálně odlišit, asi využijete příplatkové provedení Urban nebo Sport. Na snímcích vidíme testovanou verzi BMW 1 120d Sport. A nemalé peníze ušetříte za pětiletý servis (100. 000 km) zdarma. Jako motorista praktik oceňuji dojezdové pneu typu runflat. Auto nemá rezervu, ani lepící sadu s kompresorem. Zmínit musím i bezklíčový přístup. Jen cena základního provedení mohla být nižší. Na druhou stranu je BMW prémiovou značkou a výrobce zde používá ty nejkvalitnější materiály, na kterých ostatní výrobci šetří.

Nejlevnější benzínový model 116i s jednotkou TwinPower Turbo 1.6 l poskytuje 136 koní s točivým momnetem 220 Nm a průměrnou spotřebou 5.5 - 5.7 l Naturalu. Z 0 na 100 zrychlí kompaktní BMW za 8.5 sekundy. Cena novinky startuje na 525 tisících korunách bez DPH. Díky bohaté doplňkové výbavě si můžete vůz ještě více individualizovat. Nová jednička je autem s "duší," kterou ocení každý motorista milující vzrušující a přitom bezpečnou jízdu. Jirka Hyner