MAZDA2 1.5 SkyActive G 90 Revolution: Opravdová revoluce v kategorii malých vozů..!

01.04.2015 14:20

V tomto případě by klidně mohla být výbava Revolution plnohodnotným označením pro nejnovější generaci Mazdy2. Lehká a pevná podlahová plošina i karoserie, vyladěné motory, respektive 1.5 G a D, vše s novými technologiemi SkyActive.

 

 

Inovativní technika není v případě japonské novinky samolibá. V autě pracuje opravdu k radosti řidiče. Poznal jsme to hned po stisku startovacího tlačítka. Precizně odhlučněná kabina tlumí dokonale inovativní čtyřválec 1.5 G, tedy benzínový. Má velmi kultivovaný až sametový chod (nabídka zná také čtyřválcový diesel).

 

 

Palubní deska, výplně dveří i samotný design kabiny je přímo ukázkový. Povrch netvoří měkčené plasty, ale vypadají kvalitně. Centrální displey je dobře čitelný, podobně jako přístroje v kapličce.

 

Atmosférou připomíná nová Mazda2 vozy nižší střední třídy. Zavazadelník disponuje slušnou kapacitou 280 litrů.

 

 

Podvozek snese ty nejvyšší parametry a přesahuje třídu malých vozů. Zvládá na výbornou jak prudké serpentýny, tak příčné nerovnosti i přejezdy mnohdy špatně usazených kanálových krytů na vozovce. Fabie by se měla mít na pozoru, i když je také velmi dobrá.

 

 

Citlivé řízení a krátké dráhy řazení mě doslova "posadily na zadek." Volantem stačí při změně směru pohnout snad centimetr ve směru jízdy, a okamžitě to cítíte na kolech, ta reakce je prostě úžasná. Pětistupňový manuál Mazdy2 řadí jako sportovní speciál. To mě úplně dostalo. Škoda, že už na cestě do rodiště Zikmunda Freuda nebyl sníh, určitě bych si na některém parkovišti zadriftoval.

 

 

Co se týká rozměrů má Mazda2 délku 4.060 milimetrů, rozvorem náprav 2.570 mm překonává své konkurenty a zde připomíná opět vozy o třídu výše. Dlouhý rozvor znamená nejen prostornější kabinu, ale rovněž důležitou stabilitu na silnici, především za zhoršených jízdních podmínek.

 

 

Tři výtky mám k interiéru. Ve skvěle vybaveném voze mi chyběla středová loketní opěrka a červená barva čalounění sedadel mi připadala hodně divoká. Slušivější a praktičtější by byla asi černá, s ozdobným červeným prošíváním. Škoda, že pěkné ovladače automatické klimatizace a ventilace má až nejvyšší stupeň Revolution TOP.

 

 

A co motor? Devadesátikoňový čtyřválec 1.5 litru zabírá již nad pásmem 1500 otáček a po zařazení rychlostního stupně jde ochotně za plynem. Pro běžnou svižnou jízdu 148 Nm plně dostačuje. Je vidět, že k nízkým emisím CO2 se dá dostat i bez turba. A musím podotknout, s velmi nízkou spotřebou. Během dvou dnů jsem se dostal na průměrných 4.9 l na sto kilometrů s ještě syrovým a nezajetým motorem. Udávanou spotřebu výrobcem 4.8 litru si troufám kdykoliv pokořit.

 

 

Mazda2 nabízí v této třídě nebývalé vymoženosti jako je hlídání mrtvého úhlu, asistent rozjezdu do kopce, hlídání jízdního pruhu, head-up displey nebo plnohodnotné LED světlomety. Potěší tříletá záruka i na údržbu nenáročný a přitom velmi úsporný atmosférický čtyřválec.

 

 

Podívejme se na ceník, který je postaven podobně jako u nové Fabie, protože startuje na necelých 260 tisících, ovšem se čtyřválcem. Za 292.900 korun pořídíte auto s motorizací 1.5 SkyActive G a 75 koňmi, jenž je vybaveno audiosystémem 4x15 s USB, klimatizací, šesticí airbagů, asistentem pro rozjezd do kopce, elektrickou výbavou, multifunkčním volantem i kontrolou tlaku v pneumatikách. Doporučuji 90 koňovou variantu 1.5 G ve výbavě Challenge za 329.900 korun. Přídává kožený paket, Bluetooth a tempomat. Testovaný vůz Mazda2 na snímcích ve výbavě Revolution stojí 389.900 korun.

 

 

Předvelikonoční cesta do Příbora byla mou další příjemnou zkušeností s novinkovým vozem, tentokráte značky Mazda. Jirka Hyner