MAZDA 3 2.0 SkyActive-G: 120 inovativních koní v akci...

03.09.2014 13:06

S využitím úsporných technologii Skyactive přišlo nejprve SUV Mazda CX5, následoval vůz střední třídy Mazda 6. Jako další v řadě se celosvětově představila nová generace populární Mazdy 3. Kompaktní a velmi pohledné auto využívá opět vysokopevnostní oceli při stavbě karoserie i inovativní techniku. V tomto případě pracuje pro blaho řidiče a úsporu jeho peněžeky.

 

 

K redakčnímu testu jsem dostal Mazdu 3 s dvoulitrovou benzínovou jednotkou označenou Skyactive-G. Cílem mé cesty byl nakonec romantický zámek Hradec nad Moravicí. Nejnovější "trojka" má skvělá sedadla, která drží dokonale tělo při průjezdu ostřejších zatáček. Dalším postřehem z jízdy je rychlá odezva řízení od kol a přesné řazení. Šetistupňový manuál je patrně nejdokonalejší převodovkou současnosti.

 

 

U Mazdy nenajdete objem motoru na pátých dveřích, ale jako majitel bych byl na nový dvoulitr docela hrdý. Benzínová motorizace s výkonem 120 koní se chová velmi kultivovaně a motor není třeba zbytečně vytáčet. Konečně točivý moment 210 Nm je toho důkazem.

 

 

Základem Mazdy 3 je ovšem atmosferická motorizace 1.5l 100 koní se zrychlením z 0 na 100 km/h za 10.8 sekundy. Testovaný dvoulitr (viz foto níže) to dokáže za 8.9 s, a to už je pěkný "fičák."

 

 

Kabina je dokonale odhlučněna a při volnoběhu motor téměř neslyšíte, stejně působí také zvenčí. Jen si tiše a inteligentně ševelí. Vnitřek vozu se nese tradičně ve sportovním duchu a odpovídá kategorii nižší střední třídy, když nabízí dostatek prostoru i cestujícím na zadních sedadlech. Odpovídá tomu rozvor náprav 2.700 mm, což je údaj opravdu vypovídající. Překonává tímto rozměrem Škodu Octavii.

 

 

Auto měří na délku 4.465 mm, verze sedan disponuje rozměrem 4.585mm. Zavazadelník nabízí objem 364 litrů, sedan dokonce 419 litrů. Na co si ovšem musíte při nastupování dávat pozor je poměrně ostrý sklon čelního skla, vylepšuje dokonalou aerodynamiku vozu, ale při nastupování můžete hlavou lehce ťuknout do rámu předních dveří jako já.

 

 

Patrně každého motoristu zajímá spotřeba. Pro jízdu jsem si kulatým voličem mezi předními sedadly nastavil v palubním počítači potřebný režim a občas očima mrknul, jak jsem na tom. Při několika jízdách jsem se dostal postupně až na 4.5 litru Naturalu na sto kilometrů. Mimochodem, počítač komunikuje v češtině.

 

 

Šlo o předváděcí vůz, který většinou jezdí, jak se říká "kolem komínu." Současná dlouhodobá spotřeba činila 6.8 litru. Pokud bych auto využíval pravidelně, jsem si jist, že bych se dostal s lehkou nohou na výrobcem udávaných průměrných 5.1 litru. Na klasický dvoulitrový atmosferický motor je to hodnota více než výborná. Pokud jezdíte rádi svižně a chcete bezpečně cestovat Evropou, vřele tuhle motorizaci doporučuji.

 

 

Zmínit musím nastavení podvozku, jenž dokáže filtrovat rovněž příčné nerovnosti s nadhledem vozů vyšších tříd. Nová Mazda 3 vyniká svým vydařeným designem, a pokud se chcete odlišit je "trojka" tím pravým vozem. Kvalitou zpracování mi v mnohém připomíná prémiové vozy, ovšem s podstatně nižší cenou.

 

 

Ve výbavě Challenge startuje Mazda 3 s testovaným dvoulitrem na částce 434.900 korun. Sedan se prodává za stejnou cenu. Se standardní motorizací 1.5 litru potom začíná hatchback na necelých 360 tisících. Nejlevnější diesel 2.2 litru vychází na 509.900 korun.

 

 

Mazda 3 využívá technologie Skyactive, tedy například i-Stop nebo rekuperaci I-Eloop. Alternátor dokáže v tomto případě proměnit energii při zpomalování a brzdění na elektrickou energii. Ta je ukládána do kondenzátoru a následně napájí nejen klimatizaci, ale třeba také audio soustavu a další zařízení vozu, což snižuje spotřebu. Stabilizace vozu DSC a protiprokluz TSC jsou samozřejmostí stejně jako čelní, boční i hlavové airbagy. Startujete zde tlačítkem start/stop.

 

 

Líbí se mi, že základní výbava Emotion zahrnuje vše potřebné bez příplatků, tedy klimatizaci, audio s USB, palubní počítač, i-Stop, kontrolu tlaku v pneumatikách i asistent rozjezdu do kopce. Novinková Mazda 3 přiváží do patrně nejprodávanější kategorie vozů na českém trhu nevšední eleganci, špičkovou kvalitu, inovativní technologie a dostatek prostoru i bezpečí pro posádku a řidiče. Jirka Hyner

 

   _______________________________________________________________________________

   Foto: J.H.