Hodnocením Euro NCAP 2022 prošly modely Jaguar I-Pace, Polestar 2, VW ID.5 a Nissan Qashqai..!

11.05.2022 08:57

V rámci průběžného hodnocení technologií asistovaného řízení testovala společnost Euro NCAP bezpečnostní systémy na čtyřech vozech. Systém Jaguar I-Pace byl ohodnocen jako "Vstupní úroveň," aktualizovaný systém modelu Polestar 2 jako "Dobrý" a nejlepší systémy hodnocené jako "Velmi dobré" má VW ID.5 a vůbec nejlepší Nissan Qashqai. Mimo běžný systém celkového hodnocení na počet hvězdiček totiž organizace posuzuje právě tyto důležité systémy ochrany posádky.

 

Testy zahrnují sérii kritických scénářů jízdy na dálnici, které jsou navrženy tak, aby ukázaly jak efektivně je systém schopen podpořit řidiče při vyhýbání se možné havárii. Rovněž vyhodnocuje, jak řidič a systém spolupracují a jak systém zajišťuje, že řidič zůstává zapojen do řízení, čímž se vyhýbá přehnané důvěře. Nakonec se testuje schopnost vozu zmírnit následky nehody, označované jako bezpečnostní záloha pro případ, že je nehoda nevyhnutelná.

Nový Qashqai výsledkem v celkovém hodnocení bezpečnosti Euro NCAP vyniká v testech asistované jízdy. S téměř dokonale shodnými skóre za zapojení řidiče a asistenci vozu demonstruje "ProPilot" se systémem "Navi Link" vynikající rovnováhu mezi pomocí řidiči a předcházením přílišnému spoléhání. Právě v oblasti "Safety Backup" auto opravdu exceluje a to s téměř dokonalými 93 procenty.

 

Dobře funguje také VW ID.5, které sdílí společnou platformu s modely ID.3 a ID.4. Opět poskytuje řidiči vysokou úroveň asistence, podporuje mnoho úkolů při řízení na dálnici, ale nikdy nepodporuje přílišnou důvěru, která by mohla vést k rozptýlení řidiče.

Polestar 2 (foto výše) hodnocený minulý rok, byl aktualizován, aby poskytoval lepší podporu v zatáčkách v režimu asistované jízdy. Bezdrátově provedená úprava na verzi P1.8 koncem loňského roku pro všechna vozidla na trhu zlepšuje hodnocení jeho systému ze střední na dobré.

Jaguar I-Pace (snímek výše) je nejstarším vozem této skupiny a jeho systém je hodnocen jako "Entry level," což ilustruje, jak rychle se tyto technologie na trhu zlepšují. Důraz je kladen na "Driver Engagement," tedy zajištění toho, že řidič je připraven převzít řízení v případě potřeby s omezenějšími úrovněmi asistence vozu a bezpečnostní zálohou. Jirka Hyner

 Zdroj a foto: Newspress