ELEKTROMOBILITA v ČESKU 2020: Dodavatelé zvyšují ceny dobíjení a kilometr může vyjít i na 5 korun, nejlépe vychází provoz na CNG a LPG..!

20.01.2020 13:24

Elektrifikace českého vozového parku pokulhává. Za dva roky se u nás prodalo asi 1.250 čistých elektromobilů. Loni šlo přitom jen o 636 vozů s nulovými emisemi, v roce 2018 bylo registrováno 616 elektrických aut.

A není divu. Vysoké prodejní ceny modelů, omezený dojezd a slábnoucí kapacita baterie jsou hlavním neduhem. Pravdou je, že od letošního roku elektromobily nepotřebují na českých dálnicích vinětu, ale na druhou stranu řada dodavatelů zase oznámila zvýšení cen nebo už rovnou zdražila dobíjení. Celosvětově patří k nejúspěšnějším Nissan Leaf.

U společnosti Ionity, respektive u jednoho z evropských velikánů a provozovatelů rychlodobíječek zaplatí za 1 kWh majitelé elektroaut nově 0.79 eura, což znamená cca 21 korun. V případě modelu Hyundai Kona s baterií o kapacitě 40 kWh vyjde dobití na asi 840 korun.

Za ideálních podmínek a s novým autem činí dojezd omezenou rychlostí udávanou výrobcem přibližně 350 kilometrů, tedy spíše 250 až 300 km, protože v zimě musí auto topit, v létě využívá klimatizaci a nutno počítat se zatížením vozu nákladem nebo cestujícími. Později se stárnoucím akumulátorem a sníženou kapacitou se cena za kilometr nutně zvýší a klidně může dosáhnout čtyř nebo pěti korun na jeden kilometr. Tato skutečnost zdraží v menší míře také provoz plug-in hybridních modelů.

Co vychází pro nás motoristy nejlevněji? Rozumný provoz asi ocení majitelé mild-hybridních a hybridních systémů, které snižují spotřebu především v městském provozu. Výše se můžeme podívat na čtyřválcový mild-hybridní Suzuki Swift 1.2-litru.

U dieslových jednotek znamenají náklady na kilometr hluboko pod dvě koruny. Zdaleka nejlevněji však vychází provoz auta na CNG nebo LPG, znamená to zhruba korunu na 1 km. Ideální je přitom originální vestavba výrobce, při níž odpadne řada dalších nákladů, ale to už je jiné téma. Níže vidíme model Dacia Logan MCV TCe 100 koní Techroad s motorem vyvíjeným speciálně na LPG. Jirka Hyner

 Zdroj a foto: redakce a newspress