Citroën C4 CACTUS 1.2 PureTech: Zpět ke kořenům značky...

26.10.2014 22:52

Po světové výstavní premiéře na autosalonu v Paříži se dostává do prodeje další novinka letošního podzimu, kterou je atraktivní crossover Citroën C4 Cactus.

 

 

Na víkend jsem dostal k testování specifikaci Feel Edition 1.2 PureTech. Jde o tříválcovou standardní motorizaci, která se může někomu zdát slabou. Ovšem opak je pravdou, pro běžné ježdění je 82 koní dostačující. Auto totiž váží pouhých 1.070 kilogramů. Motor jde ochotně po plynu a vytáčet čtverku do devadesáti se mi líbilo.

 

 

Jezdil jsem velmi svižně a přitom si držel spotřebu kolem pěti litrů na sto kilometrů. Přesněji řečeno, palubní počítač mi ukazoval 4.9 l Naturalu na 100 kilometrů. Zvukový projev tříválce je při záběru malinko hrubší, ale kabina je velmi dobře odhlučněná.

 

 

Přístroje, respektive dva displeje jsou skvěle čitelné. V kapličce před řidičem chybí otáčkoměr. Na druhou stranu nezkušeným poradí ekonoměr a šipka, která upozorní na doporučený rychlostní stupeň. Při testování jsem řadil až za tímto doporučením, přesto jsem si držel nízkou spotřebu.

 

 

Kabina C4 Cactus působí svěžím a prostorným dojmem. Na části palubky jsou měkčené plasty a loketní opěrky dveří mají látkové potahy. Zavazadelník patří k těm větším, skládací kočárek pro mladou rodinu se tam vejde s lehkostí. Chybějí zde pouze dělená zadní opěradla. Před spolujezdcem jsem ocenil velkou schránku otevíranou směrem nahoru. Airbag je totiž v tomto případě umístěn v horní části nad čelním sklem.

 

 

Ovládání audia, ventilace s topením a připojení telefonu přes bluetooth se provádí na velkém 7" dotekovém displeji, jenž připomíná velikostí tablet. Za příplatek 15 tisíc může být vybaven navigací, nebo za 12 tisíc získáte parkovací asistent včetně kamery.

 

 

Jízda s Cactusem byla zábavná, auto příjemně filtruje příčné nerovnosti, odezva od kol je vcelku rychlá a řízení je citlivé. Při ostré jízdě a nerovnostech v zatáčce jsem cítil nepřítomnost víceprvkové zadní nápravy, auto je v mezních situacích lehce nervózní. Ovšem za tyhle peníze ji u vozu ani nelze očekávat. Majitel zase ocení jednodušší údržbu, a o to francouzskému výrobci šlo.

 

 

Pětistupňová převodovka řadí lehce a snad jen pátý rychlostní stupeň mohl mít kratší dráhu. Spojka zabírá nahoře a na poměrně malém úseku, ale je to jen otázka zvyku.

 

 

Testovaná výbava Feel Edition na snímcích zahrnuje vše včetně klimatizace, malého koženého paketu, litých kol, žluté barvy "Hello Yellow" i černých ochranných Airbump prvků. Audio má solidní zvuk. Nad cenou 374.900 korun jsou jen bílé krytky vnějších zrcátek (+2.000,- Kč) a bílé střešní lyžiny (+3.000,- Kč). Zajímavým doplňkem je Connect box, za 7.500 korun disponuje mikrofonem, reproduktorem a samostatnou SIM kartou.

 

 

Zmínit musím také silnější tříválec 1.2 PureTech s výkonem 110 koní. Nabídka zahrnuje i dvě varianty úsporného dieslu 1.6 e-HDI 92 k a 1.6 BlueHDI 100 koní. Nejlevnější naftová jednotka ve výbavě Feel vychází na necelých 440 tisíc korun.

 

 

Musím na závěr dodat, že se Cactus okolí velmi líbil, a zvláště dětem, ty tahaly rodiče za rukáv s poznámkou asi: "Mami, tati, podívejte na to auto!" Oceňuji, že se francouzská automobilka vrací ke svým kořenům, tedy unikátnímu designu a jednoduchosti ovládání s přispěním nových technologií.

 

 

V těchto dnech můžete navíc využít lákavé nabídky, když prodejci nabízejí k autu vedle různých finančních výhod, rovněž zimní sadu pneumatik zdarma. Citroën C4 Cactus si již před dvěma týdny odvezl cenu Irské malé SUV roku 2015. A očekávat se dají úspěchy i v dalších motoristických anketách. Jirka Hyner