Citroën C-ELYSÉE 1.6 VTi 115 koní: Francouzský elegán za hubičku...

25.03.2013 16:19

Kompaktní sedan C-Ellysée je přímou konkurencí pro Škodu Rapid a nabízí velmi zajímavý poměr ceny, prostoru a výbavy. Důležitou roli hrají při nákupu nového vozu provozní náklady, a proto mě zajímala především spotřeba, ale i výbava a jízdní komfort testované motorizace 1.6 VTI 115 koní.

 

 

Pěkně a velmi osobitě působí interiér. I když zde chybí měkčené plasty, mému oku lahodilo téměř vše, samozřejmě s přihlédnutím k ceně vozu a kategorii levného sedanu. Smířit se musíte s ovládáním oken na středovém tunelu, ale za ty ušetřené peníze to stojí. Displeje jsou velmi dobře čitelné. Hezky vypadá lakovaná část palubky a pochvalu si zaslouží výborně tvarované sedačky s bočním vedením.

O pohon C-Ellysée se starají tři motory - základem je benzínový tříválec 1.2 litru o výkonu 72 koní s průměrnou spotřebou 5.3 litru na 100 kilometrů. Následuje šestnáctistovka o výkonu 115 koní. Přátelé, po třech dnech testování mi palubní počítač ukazoval v kombinovaném režimu 6.2 l na sto kilometrů. A to jsem jezdil většinou v městském provozu.

Prodávaný bude také úsporný diesel 1.6 s výkonem 92 koní. Točivý moment 230 Nm je pro auto dostačující a nebyl problém při rychlém rozjezdu protočit přední kola. Jízdní dynamika mě až zarazila. Vyzkoušel jsem tedy rovněž motorizaci 1.6 HDi. Palubní počítač přitom hlásil po cca 300 najetých kilometrech průměrnou spotřebu 5.2 litrů nafty. Ale i benzínová 1.6 jde ochotně po plynu, konečně koncern PSA ji vyvíjel společně s BMW.

Citroën C-Ellysée nabízí pečlivě zpracovaný interiér a rozhodně jsem si nepřipadal jako v laciném globálním voze. Kufr disponuje více než 500 litry volného místa, což může našince potěšit. Designově vyvážené auto má na délku 444 cm a jeho rozvor dosahuje délky 265 cm, tedy rozměrům běžným pro vozy nižší střední třídy. Kabina je proto prostorná a vzadu je skutečně dostatek místa, konečně na snímcích se můžete o mých slovech přesvědčit.

Novinka se začala prodávat během listopadu. Ve standardní výbavě Attraction 1.2 nechybí ABS, ESP, 4 airbagy, palubní počítač a 15palcová kola. To vše za 220 tisíc korun. Vyšší výbava Tendance se silnější jednotkou 1.6 VTi 115 koní, doplňuje Attraction o klimatizaci, rádio, mlhovky, vyhřívaná a el. ovládaná zrcátka. Cena 272.000,- Kč je více než zajímavá. Naftová výbava 1.6 HDI Tendance vychází na 302 tisíc korun, což je na diesel cena výborná. Připlatit si můžete vyhřívaná přední sedadla, nebo tempomat s omezovačem rychlosti, každá položka stojí 6 tisíc korun.

Mnou testovaný vůz 1.6 VTi v plné výbavě Exclusive s manuální převodovkou, tak jak jej můžete vidět stojí 292 tisíc. S automatickou převodovkou jej pořídíte za 317 tisíc korun. Závěrem musím dodat, že mě příjemně překvapila převodovka, která byla vždy problémem francouzských vozů. Jen mohla mít kratší dráhy, ale to je o zvyku. Řízení je méně citlivé, ale na druhou stranu podvozek skvěle tlumí nerovnosti našich silnic. A ještě dodám, že C-Ellysée parádně kopíruje příčné nerovnosti, třeba koleje.

Robustní a levný francouzský sedan C-Ellysée má průžné motory 1.6 s nízkou spotřebou, prostornou kabinu a podvozek nastavený pro pohodlnou jízdu. Potěší celková příznívá cena prostřední výbavy 1.6 VTi 115 koní Tendance, vychází na 272 tisíc korun (diesel 1.6 HDi Tendance 302.000,- Kč). Doporučuji příplatková 16palcová hliníková kola Boston, za která si u nejvyšší výbavy Exclusive připlatíte jen 4 tisícovky. Citroën v rámci další výbavy nabízí také tažné zařízení a nosič kol, dále střešní box, ozdobné prvky nebo chromované doplňky. V těchto dnech navíc ke každému vozu dostanete sadu zimních pneumatik zdarma. Jirka Hyner

 ___________________________________________________________________________________

 Foto: redakce