CITIGO 1.0 MPI 55 kW: Na „Tři krále“ se Citigo dále...

18.01.2012 17:55

Domácí Škoda přichází do pro ni neprobádaného segmentu městských mini vozů, se kterým by na evropském trhu ráda uspěla. A Citigo pro to předpoklady opravdu má. Auto mě překvapilo výbornými jízdními vlastnostmi, nízkou spotřebou a na svou třídu prostorným interiérem. Přiznám se, že kdekoliv jsem zastavil, tak se lidé o autíčko zajímali. A koukali i malí „Tři králové.“

Nejprve si tedy nejmenší Škodu prohlédněme. Ideální pro parkování nejen ve městě je délka vozu – 3563 mm, na šířku měří 1424 a na výšku 1479 milimetrů. Dokladem o skvělých jízdních vlastnostech je poměrně dlouhý rozvor náprav – 2420 mm. Při pohledu do zavazadelníku zůstávali všichni docela udiveni. Objem 251 litrů u konkurence nenajdete.

K testování jsem dostal třídveřové provedení s motorem 1.0 MPI 55kW. Možná se vám nebude „zdát“ béžový interiér, ale osobně jsem zastáncem této barvy, protože vnitřek vozu působí mnohem příjemnějším a teplejším dojmem (sám vlastním auto s podobným čalouněním). V nabídce je několik kombinací interiéru Nano a Club Revers (šedo-černý). Červený lak (Tornado) Citigo náramně sluší a je bez příplatků, stejně jako ten žlutý (Sunflower). Za zelenou (Spring) a černou metalízu (Deep) se připlácí.

Před časem jsem testoval také francouzského konkurenta Peugeot 107. Naše mini Škoda má jasně navrh v prostornějším interiéru, který se tváří dospěle a hodnotněji. Jen se mi nelíbí slabě podsvícený zelený dispey v přístrojové kapličce. Tříramenný volant má příjemně silný věnec s příplatkovým obšitím v kůži. V horní poloze mi ovšem malinko clonil při pohledu na rychloměr. Opravdovou vychytávkou je multifunkční PID Move&Fun, což je vlastně navigace Navigon s funkcí palubního počítače, digitální podobou otáčkoměru - teploměru, ovládáním audia i Bluetooth a konečně také klasické navigace. Za těch cca 6 tisíc korun se vyplatí a je ukázkově čitelný. Během jízdy můžete sledovat nejen průměrnou, ale také momentální spotřebu a při odchodu z auta jej snadno sejmete, zloděje tak nebudete ničím lákat.

A právě u spotřeby bych se rád zastavil. Ač výrobce uvádí tu kombinovanou u jednotky 55 kW – 4.7 litru, po třech dnech testování a smíšeném provozu město, dálnice a horská silnice, mi palubní počítač postupně ukazoval 5.0l, 4.9l a zastavil se třetí den při odevzdání vozu společnosti AUTO Heller na 4.5 litrech, což je údaj opravdu příjemný. Navíc, litrová jednotka si po zajetí ještě sedne a podle mého se spotřeba ještě více přiblíží ke 4 litrům Naturalu na sto kilometrů. A co více si přát. Na cestu za nákupy nebo na krátké výlety za město či na chatu je Citigo ideálním a pohodlným společníkem. Zvláště když zavazadelník má výše zmíněných 251 litrů.

V nabídce nejmenší Škody jsou dvě výkonové podoby úsporného tříválcového motoru. Litrová jednotka MPI má budˇ 44 nebo 55 kilowat. Točivý moment činí u obou verzí 95 Nm. Poměrně dlouhé převody jinak přesné manuální převodovky mají výhodu při jízdě na dálnici, kdy ani při rychlosti kolem 130 km/h neruší hluk motoru poslech rádia. Naopak při rozjezdu bych očekával ochotnější chuť jednotky "po plynu" a citlivější spojku. Kabina je jinak velmi dobře odhlučněna.

Jízda samotná je velmi příjemná a podvozek tlumí ochotně všechny nerovnosti. Navíc slušný rozvor náprav a naladěný podvozek připomíná stabilitou pocitově cestování ve voze o třídu výše. Pokud bude vaše Citigo sloužit jako druhý vůz a nákupní rodinná taška, asi stačí slabší jednotka 44 kW, ovšem pokud budete cestovat často ve dvou a třeba na chalupu s plným kufrem, pořiďte si raději silnější verzi, která se odvděčí paradoxně patrně nižší spotřebou (příplatek za 55 kW motor je 10 tisíc korun).

Ve standardní výbavě modelu Citigo nechybí čelní i boční airbagy Head-Thorax. Ty jsou speciální, protože při případném nárazu chrání také hlavu. Unikátním systémem disponuje provedení Elegance – jedná se o City Safe Drive, jenž sleduje prostor 10 metrů před vozidlem a pokud nezačne řidič reagovat, zařízení brzdí před případnou překážkou do 30 km v hodině za něj samo.

Cena Škody Citigo startuje na výbavě Active za 179. 900 korun. Ambition přidává za 194. 900 korun dálkový centrál, ESP, el. přední okna a výškově stavitelné sedadlo řidiče. Za palubní počítač a klimatizaci se připlácí 5 tisíc. Doporučuji provedení Citigo Elegance, které má za necelých 210 tisíc - stabilizační systém ESP, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a sklopným klíčkem, el. paket pro okna vpředu i elektrický vyhřívaná a ovládaná vnější zrcátka, dále klimatizaci, palubní počítač, 14 palcové elektrony, přední mlhovky i rádio Funky s CD/MP3 a zdiřkou jack. Za 5 tisíc si ještě můžete pořídit paket Plus, tedy tříramaný kožený volant, koženou hlavici šaltrpáky a hlavicí ruční brzdy i parkovacími zadními čidly.

Paket Sport Design přidává sadu černých samolepících černých pruhů na střechu auta a na dveře, stejně jako 15 palcová atraktivní kola Aurega z černé metalické slitiny. Pro představu a porovnání - modernizovaný Peugeot 107, tedy přímý konkurent Citigo začíná na cenovce 203. 900 korun a podobně na tom bude s cenou také inovovaný Citroen C1 a Toyota Aygo. Pokud čekáte na pětidvéřovou verzi Citigo, tak premiéru si odbude na březnovém autosalonu v Ženevě. Jirka Hyner

Foto: redakce