Automobilka Citroën letos slaví 100 let..!

06.06.2019 08:45

Začátky značky sahají do roku 1919, kdy 4. června představil André Citroën první vůz Type A 10CV. Čtyřválec 1.3 litru disponoval výkonem 18 koní a dokázal tehdy uhánět rychlostí až 65 km v hodině. Citroën se zasloužil jako první v Evropě o opravdovou montážní linku.

O deset let později už vyráběl více než 100 tisíc vozů ročně. Předčil tak dvakrát největšího domácího konkurenta Louise Renaulta. V roce 1925 nechal nainstalovat André na Eiffelovu věž žárovkový nápis Citroën. Svítil tam devět let po dobu sponzorství značky.

Počátkem třicátých let automobilka uvedla model Rosalie, první sériově vyráběný vůz s dieslovým motorem. To se psal rok 1933. O dvanáct měsíců později přichází Citroën s Traction Avant, pohonem předních kol, motorem vpředu a kovovou karosérií. Podívejme se, jak se vyvíjelo logo značky.

 

 

Po finančních problémech a téhož roku přebírá majetek zadlužené firmy její největší věřitel Michelin. Zajímavým majitelem automobilky byla v roce 1968 také italská společnost Maserati.

Zaměřím se ale raději na úspěšná auta, která vždy útočila na rozum a srdce motoristů. Doslova díru do světa vytvořil Citroën s modelem 2CV. Na autosalonu v Paříži 1948 takzvaná "kachna" zaujala a po několika modernizacích její produkce probíhala do roku 1993. Kdo z nás dnes už "velkých kluků" by si rád nepřipomenul "DS" filmového Fantomase.

Co vám říká jméno Sebastian Loeb? Ano, slavný pilot a devítinásobný rallye šampion získal světové tituly právě s vozy Citroën Xsara WRC, C4 WRC a poslední dva se speciálem DS3 WRC (2011 a 2012).

Automobilka se může pochlubit i řadou ocenění odborných novinářů. Model GS se stal Evropským autem roku 1971, limuzína CX si titul odvezla v roce 1975. Xsara (foto výše), představená poprvé v roce 1997, se líbila rovněž v Česku. Produkce současného modelu C1 probíhá v našem kolínském závodě TPCA (snímek níže).

Dnes patří do trojice nejpočetnějších vozů v naší zemi spolu s "C3" a Berlingem. Na českých silnicích jezdí téměž 210 tisíc Citroënů. Dodám, že k mé spokojenosti mi slouží už pět let právě zmiňované MPV. Redakčním testem prošla také nejnovější generace Berlinga nebo SUV Citroën C5 Aircross. Jirka Hyner

 Zdroj a foto: Citroen a redakce