MAZDA MX-5 2.0 Skyactive G160: Světové auto roku 2016 v redakčním testu..!

19.05.2016 13:21

V minulém týdnu jsem dostal k dispozici světově nejprodávanější roadster MX-5. Přiznám se, že jsem byl nejvíce zvědav na chování motoru a podvozku. Počasí testování doslova nahrávalo, tak jsem vyrazil z Dolního Benešova pod polojasnou oblohou do Beskyd, lépe řečeno do oblasti Mlýn v Kozlovicích.

Cesty byly téměř prázdné a provoz klidný. Hodně nízko uložená sedadla, absolutně přesné řízení, skvělá motorizace a krásný zvuk z dvojité koncovky výfuku. Precizní řazení a krátké dráhy manuální převodovky jsou vyváženy pocitem, že jsem snad její součástí. Motor není téměř slyšet, ani za jízdy. Prostě vítr ve vlasech, na tachometru "devadesát" a pohoda. Ano, takhle bych popsal své první seznámení s nejnovější "MX-pětkou."

Mazda vykrajovala zatáčky s absolutní lehkostí. Snažil jsem se jezdit s minimálním využitím brzdové soustavy, jen jsem lehce podřazoval a ujišťoval se o bezvadném podvozku. Už tomu rozumím, auto má tlumiče renomovaného výrobce Bilstein. Samozřejmě, člověk nesmí zapomínat na fyzikální zákony, ale jízda se zadokolkou je úšasná a "mazdička" šlape jako mé švýcarské hodinky.

Za zmínku stojí precizní ovládání plátěné střechy. Tři pohyby, tři sekundy a cvak, zataženo. Zpět to jde ještě rychleji, tři pohyby pravou rukou a mám zase nebe nad hlavou. Za jízdy jsem to nezkoušel, ale spolujezdec to při nížší rychlosti dá vše určitě v pohodě. Řidič se totiž musí za jízdy věnovat řízení.

Nechybí zde špičkové bezpečnostní technologie. Systém hezky hlídal mou jízdu v pruzích, pracovala rekuperace, hrálo digitální rádio DAB. Zvuk audiosoustavy od BOSE má celkem 9 reproduktorů. Systém HBC automaticky přepíná potkávací a dálková světla, tedy pokud večer proti vám jede auto.

Patrně si říkáte, kdy zmíním chování motoru? Ano, to nejlepší na konec. Dvoulitrová jednotka s výkonem 160 koní slušně zabírá na čtverku i pětku už od cca patnáctiset otáček. To je přímo neskutečné, jaký má atmosferická motorizace Skyactiv plynulý zátah.

A co spotřeba? Skvělá, jako podle prospektu. Po přiblížně 150 najetých kilometrech ve smíšeném provozu, ale vesměs to byly vesničky a města, mi palubní počítač ukazoval 6.8 l Naturalu na 100 kilometrů. Podotýkám se syrovým a nezajetým motorem.

Kratší rozvor a citlivé řízení na každé pootočení volantem mě nutilo sledovat bedlivě mnohdy úzkou vozovku, ale právě v horském terénu a serpentýnách nahoru a dolů si užívám radostné jízdy. Už vím proč je Mazda MX-5 nejoblíbenějším roadsterem na světě.

A nějaká negativa? Člověk si musí uvědomit, že to není kombi, tedy objem zavazadelníku je přiměřený velikosti auta. A ještě něco, zatažená střecha vám částečně omezí výhled za vozem. Na druhou stranu máte k dispozici parkovací čidla.

Vůbec se nedivím, že je model Mazda MX-5 letošním "Světovým autem roku." Atraktivní roadster 1.5 G130 přitom startuje na ceně 629.900 korun. Testovaný model Revolution 2.0 G160 vychází na 783.900 korun. Jirka Hyner