BMW X5 xDRIVE 40d: Šest inteligentních válců s luxusem sobě vlastním...

23.03.2014 16:12

Model automobilky BMW X5 je dnes v segmentu velkých SUV měřítkem, proto jsem byl sám zvědav na první setkání a samotný test. “I cesta může být cíl...,” tak nějak zpívá Petr Fiala a hraje kapela Mňága Žďorp. Tím cílem byla v mém případě cesta za pramenem ryzí, čisté vody z hor, konkrétně z Čeladné v Beskydách.

 

 

Interiér vozu připomíná prostornou limuzínu a už při nastupování si uvědomíte, že sedáte výše, než třeba v pětkové řadě. Rozhlížím se kolem sebe a kontroluji intuitivní ovládání. Přes kolečko multimediálního systému si vyhledávám navigaci a zadávám Čeladnou, pak už jen ladím oblíbený Helax a vyrážím z města.

 

 

Při jízdě vládne v autě pohoda a klid, odhlučnění kabiny je opravdu dokonalé. Šest válců není téměř slyšet a 313 koní si spokojeně vrní. Podvozek pluje s absolutní lehkostí, jen přemýšlím, kde mohu přejet nějaké koleje, respektive příčné nerovnosti.

 

 

Je rozhodnuto, zpět pojedu na Frenštát a ve směru k tamním skokanským můstkům to vezmu hezky přes koleje. Předváděčka má pohon všech kol a s jistotou si vede svou podvozkovou stopu. Překvapivě citlivá je na tak velké auto odezva řízení. S rychlostí to nepřeháním, ovšem na „erkové“ cestě směr Frýdek-Místek přidávám, dálniční známku mám, tedy zkouším rychlost i citlivost na boční vítr. Ten se jen malinko láme o karoserii, ale to konečně i u mnohých menších vozů.

 

 

Doprava řídne a auta už potkávám jen sem, tam, cíl se pomalu blíží. Ještě kousek a pramen s horskou vodou je tady. Jen nabrat plnou nádobu, omrknout okolí a vyfotit „Bavoráka.“ Obcházím “ixpětku” ze všech stran. Do kufru dáte téměř „Almaru,“ neboli babičkovskou skříň. A koukám, ještě má člověk k dispozici dvojité dno.

 

 

"Inženýři BMW dotáhli novou generaci k absolutní dokonalosti...,” říkám si na cestě ve směru na Frenštát. Osmistupňový Steptronic od ZF řadí tak dokonale, že se od manuálního módu vracím k automatické funkci. Ta plynulost řazení je totiž úžasná.

 

 

Za chvilku tu máme koleje, a to jsem zvědav? Neskutečné, nic necítín..., technika porazila člověka. Filtrace podvozku je úžasná, uvnitř panuje pohoda a místy rozbité silnice po zimě při další jízdě nedělají BMW X5 žádný problém.

 

 

A co spotřeba? Palubní počítač jsem vynuloval hned v sobotu ráno s cílem zaměřit se na to, kolik si šestiválec 3.0-litru řekne. Sleduji krajinu a blíží se Mošnov, jé...tady kdysi stával autobazar, dnes jen obrovská a prázdná plocha. Venku se smráká a palubka sama snižuje intenzitu osvětlení, navigace více stmavla, ale to už je na dohled Ostrava. Parkuji před domem s tím, že zítra pokračuji.

 

 

Je neděle a to mě čeká, tak jak jsem plánoval cestování městem a jeho okolím, lépe řečeno jde o cestu do Havířova, zpět do Ostravy a poté si to frčím na Hlučín. Důvod byl zcela jasný, chtěl jsem ověřit spotřebu v kombinovaném režimu. Po další porci asi 90 kilometrů mi palubní počítač bavorácké čtyřkolky, jenž proto využívá označení xDrive, ukázal konečnou průměrnou spotřebu 7.2 litru nafty, a to zní určitě přátelsky.

 

 

Nová generace přináší cestujícím více znatelného pohodlí. Na palubce i dveřích oceňuji dřevo, jenž pocit luxusu z nové generace prémiového BMW X5 umocňuje. Řidiči potom auto nabídne ještě větší porci radosti z jízdy, a to i díky head-up displeji nebo adaptivnímu a stavitelnému podvozku.

 

 

Při krátkých zastávkách, asi nejeden cestující využije příplatkové možnosti brouzdat po internetu a sledovat například předpověď počasí. Škoda, že to není zdarma. Kdybych měl použít při celkovém hodnocení vozu čtyři slova, byl by to výkon, efektivita, pohodlí a bezpečnost. A ještě něco na závěr, BMW X5 xDrive 40d komunikuje česky. Jirka Hyner

 

__________________________________________________________________________________

  Zdroj a foto: redakce